Conclusies Pilot + Visie Concept

Conclusies Pilot

Er zijn een aantal conclusies te trekken uit de pilot tests.

De test wordt nu steeds makkelijker naarmate je hem een paar keer doet. Dit komt doordat we geen variabel parcours hadden. Hierdoor kwamen de testpersonen steeds voor dezelfde uitdaging te staan en wisten ze dus de weg nog na een paar keer.

De tril device valt niet lekker te simuleren. Deze hebben we dan ook geschrapt uit het concept. Hij is technisch heel lastig om te maken. En het is heel lastig om deze goed te simuleren. Dus is er al vrij snel besloten om met deze device te stoppen.

Uit de verschillende test is gebleken dat het luisteren gewoon veel makkelijker is voor de gebruiker. Verder is het best wel belangrijk dat de gebruiker ogen op de voetgangersweg houdt in verband met de drukte die er is. Verder is de blanco test niet handig voor een gebied die nieuw is, want dan wordt de weg gevraagd. Dit is natuurlijk niet erg, maar wanneer je dit doet kan het vervelend worden voor medewerkers en of andere reizigers. Daarnaast is er ook een bepaalde schaamte voor sommige omdat ze juist iets moeten vragen. Het laatste experiment met het luisteren heeft ook het grootste gedeelte stress weggenomen en zorgde ervoor dat het ook binnen de snelste tijd de gebruiker de juiste locatie vond. Daarom is de beste device uit deze test de app met het luisteren.

Concept Visie

We gaan nu verder door een goede test locatie te vinden die zich in een ruimte bevind. Hierdoor kunnen we een variabel parcours maken die de testpersonen kunnen afleggen. Zo verandert de opstelling van de test te hele tijd. Voor deze tests gaan we 2 devices ontwikkelen. De navigatie app gaan we ontwikkelen. Deze app zal nog niet helemaal perfect werken maar zal de verschillende parcours van onze tests bevatten. Deze app zal verder ook al in staat zijn tot op zekere hoogte de boardingpass te scannen door middel van een QR code. Zo kunnen we het zo realistisch mogelijk simuleren.

De tweede device wordt de geluids gesproken navigatie. Dit is een variatie op de eerste app. In deze tweede app zal in plaats van de richtingen getoont worden, gesproken worden. Het inscannen van de boardingpass zal ook hier hetzelfde zijn.

Pilot Experiment

Wij hebben het pilot experiment een aantal keer uitgevoerd. Ieder pilot experiment hebben we gedocumenteerd. Per persoon staat hieronder de documentatie:

Sander de Ruiter

Sander vond dus device 3 het fijnste. Hij had zijn handen vrij en kon dus in een keer doorlopen met al zijn bagage. Hij hoefde niet telkens te stoppen om de telefoon te bedienen.

Anna W.

Anna vond device 3 het fijnste. De stem zorgde voor rust en een duidelijke navigatie naar de gate.

Franciscus Abraham Kruit

Conclusie

Voor mij is de luister app het beste dit komt doordat ik niet constant op mijn telefoon zit en kan opletten met wat er om mij heen gebeurd. Verder kan ik met mijn muziek erbij goed in de reizigers stemming komen.

Onderzoeksopzet 2.0

We hebben een nieuw onderzoeksopzet gemaakt. In deze nieuwe onderzoeksopzet is de feedback meegenomen van de vorige sprint. De dingen uitgelicht in de vorige blogpost zijn hier ook in verwerkt.

 

Feedback verbeteringen Sprint 1

De afgelopen sprint review moet door iedereen herkanst worden, en de feedback die is gegeven moet dan natuurlijk ook weer worden verwerkt.

De aanleiding van jullie onderzoek is duidelijk, maar lijkt nog steeds op eigen ervaring (aannames)gebaseerd. Deze zin als feedback krijgen vind ik eigenlijk best wel vreemd, aangezien duidelijk is gemaakt in een deelvraag wat nou precies de stress inhoud. Hiervoor zijn meerdere bronnen gebruikt en dus zeker geen eigen ervaring. Om dan ook maar gelijk antwoord te geven wat de aanleiding is met een bron en hoezo we doorgaan. Hierin wordt namelijk verteld over een onderzoek, waar 4 op de 10 mensen echt gestrest zijn/worden van het vliegveld. Daarvan wordt nog een vergelijking gesteld met dat het nog stressvoller is dan werk en het verhuizen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2008882/Airports-stressful-work-moving-house.html

 

Welke factoren veroorzaken precies stress bij onervaren reizigers?

Ik denk dat we bij het onderzoek in het stress document waar we antwoord geven op deze vraag, niet duidelijk genoeg was. Daarom heb ik daarin een verbetering gemaakt in het stress document. Dat nu dan ook deelvraag stress heet.

Wellicht kan het marktsegment worden vergroot en kan vooral stress als karaktereigenschap als uitgangspunt wordt genomen (mensen die snel gestresseerd zijn).

We zijn het opzich eens met het idee om de doelgroep aan te passen, en daarom hebben we ook in het onderzoeksopzet al het een en ander aangepast.

Middels een overzichtelijk gebouw en een tijdsbeperking willen jullie stress stimuleren, denk er goed over na hoe je dit gaat aanpakken en beschrijf dit concreet in onderzoeksopzetten.

Het was eerst nog niet bepaald duidelijk hoe we dit gingen doen, maar eenmaal toen we de feedback hoorde en mogelijke oplossingen van andere hebben we deze ook besproken en besloten. In het onderzoeksopzet wordt er beter op ingegaan, maar het gaat erover dat we het gehele gebouw willen gebruiken dus WN 99 tot 102.

Wat en hoe gaan jullie precies meten en welke vragen ga je stellen om het stressniveau te meten?

We hebben deze feedback meegenomen in de nieuwe onderzoeksopzet, en we zijn van plan om camera’s neer te zetten en ook de hartslag te meten. De hartslag is om te kijken wat voor stress, en de gezichtsuitdrukking voor of het duidelijk is. Hoewel er werd gezegd dat het subjectief is, wil ik gebruik maken van micro-expressions. Dit zijn uitdrukkingen die je ongemerkt voor soms minder dan een 0,5 seconden laat zien.

Onderzoeksmethoden

Debriefing:

Elke week spreken we elkaar meerdere keren, en aan het eind van de week bespreken we wat we hebben gedaan. Verder hebben we het er ook over wat er fout is gegaan, zoals dat Stef een keer een hele TLE dag alleen was. Of dat Jim al meerdere dagen niet is komen opdagen en niet hielp bij het werken aan sprint 1. We bespreken wat we doen aan het einde van de sprints en wat we volgende sprint af moeten hebben, verder zetten we een planning in elkaar om zo weer door te kunnen gaan.

 

Brainstormen:

Vanaf het begin zijn we al constant aan het brainstormen, zo hebben we 3 verschillende onderwerpen gehad. Deze 3 onderwerpen; Vliegtuig, Technologie en Mens gebruikte we om insights te creëren en maakte combinaties.

Verder bij het maken van een concept hadden we een customer journey gemaakt, en focuste vooral op het punt waar de meeste struggles waren. Om een idee te maken hadden we vele ideeën, zoals een app maken. Toen we de feedback kregen dat we iets anders moeten doen omdat het misschien niet handig zou zijn omdat er een extra handeling in komt. We hebben dus gekeken wat heeft nou geen handeling nodig.

 

Conceptualisering:

Voor het maken van het concept gebruikte we onze customer journey en focuste op de struggles die er waren. Deze struggles moesten niet meer struggles veroorzaken en moest dus iets komen dat geen extra handeling veroorzaakt.

 

Persona’s gemaakt, zie andere post

 

Observatie:

Voor de test die we willen doen moeten we observeren, we willen de testers observeren die zich navigeren met het device richting de juiste locatie in een tijdsbestek. We willen kijken naar de gezichtsuitdrukking, zo willen we eigenlijk het gezicht filmen om zo de micro-expressions te kunnen spotten. Ook willen we zien of de handeling die wordt gedaan met het device juist voor meer problemen zorgt of juist problemen weg haalt.

 

Interview:

Aan het einde van de test leggen we een korte interview af met een aantal vragen, de vragen zijn:

  • Hoe vond u de device werken
  • Was het lastig te gebruiken
  • Voelde u zich gestressed
  • Welke emotie past het beste tijdens de test voor u

 

Literatuurstudie:

We hebben gekeken naar wat stress precies is en welke nou juist bij het vliegtuig gebeurt. Verder hebben we gekeken naar oplossingen die ervoor zouden kunnen komen.

Overlastmeldingen Schiphol blijken niet representatief

In 2016 zijn er 217000 klachten binnen gekomen over geluidsoverlast bij Schiphol. De meeste klachten zijn gedaan door omwonenden, het is ook logisch dat deze de meeste overlast hebben van de luchthaven. Echter is er iets opmerkelijks aan de klachten. 158000 van deze klachten zijn gedaan door slechts 35 mensen! Deze mensen zijn de zogenaamde veelklagers. Gemiddeld hebben deze veelklagers iedere 2 uur een klacht ingediend. Overdag maar ook s’nachts. Samen zijn al deze klachten dus goed voor 75% van alle klachten.

De meeste klachten klachten gaan over het opstijgen en landen tijdens de vroege ochtend of in de late avond. Ook de wind speelt veel mee met de overlast. Als de wind richting het zuiden staat komen er meer klachten binnen omdat daar een groter bewoond gebied ligt.

Het aantal klachten is met 8.5% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De grootste reden hiervoor is dat de wind vaker richting het zuiden heeft gedaan. Vanuit deze hoek is er dan ook vooral meer geklaagd. Het aantal veelklagers is wel gelijk gebleven.

Als deze veelklagers zo veel moeite doen om klachten in de dienen tegen schiphol vraag ik me toch echt af waarom ze niet gaan verhuizen.

Bron

Onderzoeksvraag

We begonnen met een onderwerp, waaruit we van verschillende insights een richting hebben gekozen. Eenmaal toen we die richting hadden gingen we brainstormen hoe onze onderzoeksvraag zou moeten worden.
Onze eerste onderzoeksvraag was dan ook:
Hoe kunnen we bezoekers die nieuw zijn op het vliegveld kunnen begeleiden naar het vliegveld?
Hier waren een aantal dingen mis namelijk; veel te breed, onduidelijk voor richting, over wie gaat het precies.

Daarom hadden we het ook niet te veel later aangepast naar:
Hoe kunnen we bezoekers begeleiden naar de juiste gates om het reis experience smoother te maken.
De feedback die we hierop kregen was dan ook wat we zouden willen bereiken echt. Het antwoord hierop was om de stress te verminderen van de bezoekers en zo het reizen leuker te maken.

Daarom werd onze onderzoeksvraag dan ook:
Hoe kunnen we bezoekers die nieuw zijn op het vliegveld naar de juiste gates begeleiden om zo de stress te verminderen en het reis-experience gevoel te verbeteren?
Het probleem hiermee was dat het eigenlijk 2 onderzoeksvragen in 1 zijn. Dit was dan ook niet de bedoeling aangezien onderzoeksvragen simpel moeten blijven.

Ons onderzoeksvraag werd dan ook uiteindelijk:
Hoe kunnen we nieuwe bezoekers op het vliegveld naar de juiste gates begeleiden om hun stress te verminderen?

Kansen en mogelijkheden

Het is lastig om naar de toekomst te kijken en te voorspellen wat er zou gebeuren, ook al is het wel mogelijk om bepaalde dingen te kunnen verwachten.

Op dit moment is het navigeren op de airport heel erg lastig. Je moet op redelijk kleine borden kijken naar welke gate je moet, en als het dan nog druk is moet je dat van een afstand proberen te zoeken. Daarnaast staan er zo’n 100 vluchten op het bord waar je tussen moet zoeken, vluchten van verschillende organisaties staan er ook nog op. Dit zorgt voor veel verwarring voor de bezoekers.

Een mogelijkheid is dan ook bijvoorbeeld de robot spencer, hij begeleid de mensen naar de juiste gate. De kans dat het ook daadwerkelijk gaat werken is daar in tegen erg klein. Vooral om het feit dat je een grote robot moet volgen in een drukke omgeving.

Een andere mogelijkheid is om een app te maken waar je ticket gescanned wordt en zo krijg je te zien waar je naartoe moet. De kans dat dit zou slagen is al een stuk groter, aangezien het niet afhankelijk is van een ander fysiek iets. De robot bijvoorbeeld.

Tijdens het onderzoeken zouden we meerdere keren terug moeten keren naar de airport om bepaalde aspecten te kunnen onderzoeken. De mogelijkheden dat we met alle vrijheid kunnen onderzoeken daar is erg klein. Dit komt door de paniek voor terroristen en andere idioten. De kans is er dus dat we niet erg veel kunnen onderzoeken daar, verder blijkt dat je echt maanden kan wachten voor een antwoord om het onderzoek misschien te kunnen doen. Ook is het vaak zo dat er iemand van schiphol je moet begeleiden en daarvoor vragen ze ook nog is geld.

De mogelijkheid is er wel om een onderzoek te kunnen doen, met de mensen die nog niet door de douane zijn gegaan. Dit is namelijk redelijk speelbaar terein, waar je dingen kan uitvoeren.

Verder is er een kans dat ons onderzoek over een bepaalde leeftijdsgroep meer effect heeft dan een andere leeftijdsgroep. De reden hiervoor ligt waarschijnlijk omdat we allemaal jong zijn en daarmee heel erg lastig naar de oudere generatie kunnen kijken. Dit vergt namelijk meer moeite terwijl voor jongere al automatisch gebeurd, want dit zijn we.