Week 3: Donderdag

Dinsdag hadden we elkaar als huiswerk gegeven dat we informatie moesten opzoeken over de energie transitie en wat dat nou precies inhoud. Ook gaven we elkaar als huiswerk dat we interview vragen moesten opstellen om te kunnen vragen aan voorbijgangers in Rotterdam.

Onze TLE begon donderdag vroeg om half 11, waarin we al onze interview vragen met elkaar bespraken & samenvoegden tot één groot interview. Daarna splitsen we af in groepen van twee om de stad in te gaan & mensen te ondervragen.

Om 2 uur begonnen de officiële TLE uren en kwamen we terug bij school. Lotte, Jordy & Alara kregen als opdracht om de in de ochtend gemaakte interviews te beluisteren en uit te schrijven voor overzicht.

Nienke kreeg als opdracht om alle informatie dat we hebben opgezocht over energie transitie samen te voegen tot één groot geheel & dit ook te doen met de uitgeschreven interviews van Lotte, Jordy & Alara, zodat we allemaal op dezelfde bladzijde staan qua achtergrond informatie.

Ook hebben we het samenwerkingscontract doorgelezen, indien nodig aangepast en onze handtekening eronder gezet als teken dat we er allemaal mee akkoord gaan.

Rond 15:20 hadden we als groep onze eerste Sprint Review van Jan & onze eigen TLE docent Jurgen. Dit gesprek duurde ongeveer zo’n 10 min en ging vooral over wat we tot nu toe bereikt hebben en hoe de Sprint Reviews de aankomende weken in werking zal gaan worden gesteld.

Bijlage: Sprint Review 1 notulen

TLE1 – Les 3

1.Onderzoek bespreken

Vorige week hebben we met het hele team afgesproken dat elk teamlid thuis onderzoek zou doen naar energietransistie. De uitkomst hiervan hebben we vandaag besproken.

pdf onderzoeksverslagUit de verschillende onderzoeken zijn de volgende punten naar voren gekomen:
1.Betekenis energietransitie: Energietransitie is de omschakeling van fossiele brandstoffen (olie, aardgas, steenkolen) naar duurzame energie (zon, wind en aardwarmte)

2.De verschillende voorbeelden van duurzame energie: zon, wind, water, aardwarmte en zelfs
zwaartekracht

3.De verschillende energietransitie projecten die al bestaan zoals:
1.Stadswarmte: Huizen worden verwarmd met restwarmte uit de haven
2.Rolschoen accu: Schoenen (Heelys) met daaraan een dynamo en powerbank gemonteerd, zo kun je “rollend” een telefoon opladen
3.Auto’s die rijden op waterstof
4.Windmolens zonder wieken
5. Zonnepanelen en windturbines
Etc.

4.De verschillende energietransitie projecten:
1 op 1, Sociaal, …..

De uitkomst van de verschillende onderzoeken hebben we ook besproken met onze teambegeleider Jurgen. Hij gaf aan dat we op de goede weg zijn en dat we het slim aanpakken. We hadden aangegeven dat we het gevoel hebben dat we nog te weinig weten over energietransitie. En dat we hier thuis nog meer onderzoek naar wilde doen. Jurgen gaf aan dat dit verstandig is, maar we moeten wel opletten dat we er niet te ver in door slaan, aangezien het onmogelijk is om alles over energietransitie te weten te komen. Samen met mijn team heb ik dan ook besloten dat elk teamlid hier thuis zelf onderzoek naar doet en dat we de uitkomst hiervan op donderdag (20 september) bespreken.

2.Aanmaken Trello bord

Naast het onderzoek moeten er ook nog een hoop andere taken uitgevoerd worden. We zijn dan ook begonnen met het aanmaken van een nieuw bord in Trello. Dit zal als een soort planning dienen voor het gehele team. Vervolgens hebben we hier al een aantal taken in aangemaakt.

3.Samenwerkingscontract

Nienke heeft een opzet gemaakt van het samenwerkingscontract. Met het team is afgesproken dat elk teamlid dit zelfstandig doorneemt, zodat deze op donderdag 20 september ondertekend kan worden.

4.Voorbereiding interview

Eén van de taken die op het lijstje staat is een interview afnemen bij diverse personen in Rotterdam. We willen hen vragen stellen over de energietransitie. Of ze weten wat energietransitie inhoudt, of ze hier zelf al iets mee doen etc. Samen met mijn team heb ik besloten dat we voor donderdag 20 september allemaal een aantal vragen hebben bedacht die we eventueel kunnen stellen.

TLE1 – Les 2

Leerjaar 2 is aangebroken en dat betekend een frisse start met een nieuwe opdracht!

Onderwerp opdracht: De energietransitie.

De opdracht luidt als volgt:
Hoe kunnen we van fossiele brandstoffen overgaan naar volledig duurzame energiebronnen? Of in elk geval op weg daarnaartoe zoveel mogelijk energie besparen?

Hierdoor zullen er discussies ontstaan over de volgende punten:
– Waar ligt de grens op substainable gebied?
– En waar als het gaat om privacy?

De hoeveelheid tijd die we voor deze opdracht krijgen, is het dubbele van wat we in leerjaar 1 gewend zijn, namelijk 17 weken. Het is dan ook belangrijk om een goede taakverdeling + planning op te stellen om het proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

Groep samenstelling
Voor aanvang van het tweede schooljaar heeft iedereen een richting binnen “Specialize Me” gekozen. Dit konden één van de volgende richtingen zijn: ondernemende-, betrokken-, creatieve- of de onderzoekende technoloog.

Eén team bestaat uit vier personen, die verschillende Specialize Me invalshoeken hebben gekozen.

Ons team (groep 10) bestaat uit de volgende personen:
1. Alara – Ontwerpende technoloog
2. Nienke – Betrokken technoloog
3. Jordy – Ontwerpende technoloog
4. Lotte – Betrokken technoloog

Aan de slag
Om een oplossing te vinden voor de energietransitie, leek het ons eerst verstandig om onderzoek te doen naar wat energietransitie precies inhoudt. Welke oplossingen bestaan er al? Welke bedrijven houden zich er al mee bezig? Etc.

Samen met mijn team heb ik besloten dat elk teamlid hier thuis apart onderzoek naar gaat doen. Op 18 september gaan we de uitkomst hiervan bespreken.