Retrospective Sprint 5

Vandaag hebben we sprint 5 opgeleverd. Deze sprint hadden we de volgende userstories uitgewerkt:

  • Als gebruiker wil ik een store waar ik in kan navigeren zodat ik items kan kopen voor op mijn grondgebied
  • Als gebruiker wil ik nieuwe items/features kunnen toevoegen aan mijn gebied zodat ik mijn gebied kan opvrolijken
  • Als admin wil ik een weerstation die data meet, zodat ik hierdoor events kan genereren
  • Als developer wil ik een camera, zodat het spel op zoveel mogelijk resoluties gespeeld kan worden

Daarnaast waren we van plan om alles online te krijgen en extra items en details toe te voegen om de ervaring van het spel te verbeteren. Ook is er besloten om meer onderzoek te doen naar wat een game leuk maakt, want uit de vorige sprint review bleek dat daar nogal wat vragen over waren. Net als het beter uitwerken van de game mechanics, omdat we nog niet en uniforme mening hadden over hoe alles uiteindelijk zou moeten gaan werken.

Als gebruiker wil ik een store waar ik in kan navigeren zodat ik items kan kopen voor op mijn grondgebied:

We hebben de producten eerst gekoppeld aan de categorieën, zodat we bij het aanklikken van de categorie de bijbehorende producten konden ophalen. En in de database de categorie ID gekoppeld aan het product. Dit werkt allemaal en daarmee is de userstory afgerond.

Als gebruiker wil ik nieuwe items/features kunnen toevoegen aan mijn gebied zodat ik mijn gebied kan opvrolijken:

Door producten te koppelen aan de store en ze vervolgens in de game te plaatsen. Eerst hadden we deze functionaliteit los van de game getest en het daarna pas geïmplementeerd, waardoor het in een keer goed ging en ook deze userstory met succes is afgerond.

Als admin wil ik een weerstation die data meet, zodat ik hierdoor events kan genereren

We hebben ons ethernetshield binnengekregen en geprobeerd dit werkend te krijgen met de database. Aan de kant van de database is alles gelukt, alleen de kregen een error die met de router te maken kan hebben, waardoor we op deze usertory vast liepen en niet volledig afgerond hebben.

Als developer wil ik een camera, zodat het spel op zoveel mogelijk resoluties gespeeld kan worden

Ook deze userstory is deels gelukt, dit komt doordat we wel een object voor de camera om te volgen hebben gemaakt, maar een viewport konden we niet maken, omdat de tutorials hiervoor alleen met canvas werken. Om deze reden hebben we uiteindelijk besloten deze userstory aan de kant te laten liggen totdat er op het einde nog tijd over is om hieraan verder te werken.

Alle dingen die we extra op de planning hadden staan zijn ook gelukt en dit is volgens ons het resultaat van betere communicatie, zoals het uitvoeren van de daily stand up en betere communicatie onderling over het algemeen.

Voor de volgende sprint staan de volgende userstories op de planning:

  • Als gebruiker wil ik events in de game hebben zodat het spel uitdagender wordt
  • Als gebruiker wil ik de gevolgen van een negatief co2 gehalte zien, zodat ik bewust gemaakt wordt van mijn uitstoot (smog, etc.)
  • Als gebruiker wil ik objecten zelf kunnen plaatsen en verplaatsen, zodat ik zelf kan bepalen hoe mijn gebied ingedeeld wordt

Conclusie:

Mooie stappen gemaakt deze sprint en deze koers moeten we vooral volhouden de komende sprints. Er waren wat kleine errors en wat dingen die nog niet helemaal gelukt waren, maar wel veel van geleerd en veel voortgang gemaakt.

Australië gebruikt tablets om bosbranden te voorspellen (actueel)

Australië wil door middel van een tablet bosbranden gaan voorspelen. Voor de tablet is geen internet nodig en kan dus ook op afgelegen plekken worden gebruikt.

Het systeem gebruikt verschillende soorten data, zoals terreintype en vegetatie. Door deze data kunnen ze het weer 24 uur van tevoren voorspellen en waarschijnlijk veel bosbranden voorkomen.

Lees meer:
http://www.nu.nl/gadgets/4362226/australie-gebruikt-tablets-bosbranden-voorspellen.html

Daily Standup 06-12-16

Vandaag hebben wij de hele dag om te werken voor sprint 2 van deze periode. Maarten en Sem gaan verder aan de store werken. Wij hebben vorige keer de database gemaakt en nu gaan we verder aan de layout en het afmaken van de store. Youri gaat de game online zetten op een server. Hierdoor wordt onze game voor het eerst toegankelijk voor mensen die de code niet hebben. Youri gaat ook het onderzoek vandaag afmaken. Bas en Marvin gaan verder met het verplaatsen van items in de game.

Het is dus een drukke volle dag vandaag waarin veel afgemaakt moet worden om een goede oplevering te hebben voor sprint 2.

Auteur: Sem Geuze

Business model

Afgelopen dinsdag hebben we geoefend met het bedenken van een business model, waarbij we voor het bedrijf Google bekeken hebben waar zij hun inkomsten vandaan halen, wat ze daar voor nodig hebben, wat ze hun klanten bieden en wat hun kosten zijn. Kortom: het business model. Hierna hebben we over ons eigen business model nagedacht, want ook al willen we geen geld verdienen aangezien we het voor de natuur doen, willen we wel zo veel mogelijk geld ophalen om trees4all te kunnen helpen. Zie het resultaat hieronder:

business-model

Bij het maken hiervan hebben we rekening gehouden met wie de doelgroep is, wat hun wensen zijn en wat andere soortgelijke projecten al doen. Met de algemene economie hebben we weinig te maken met dit project, dus daar hebben we dan ook niet zo naar gekeken.

Auteur: Marvin Joppe

UX design

Omdat we merkten dat er nog al grote verschillen waren binnen het team wat betreft de uitvoering de applicatie, hebben we ingestemd om een speedcourse UX design te volgen. Bovendien kunnen we op het gebied van design in het algemeen nog wel wat kennis gebruiken, omdat we voornamelijk les krijgen op het gebied van de betrokken technoloog.

Eerst moesten we met Post-its opschrijven wat voor problemen we hadden en voor welke onderwerpen we een design wilden maken. Vervolgens hebben we allemaal 6 designs gemaakt voor elk onderwerp dat we gekozen hadden. Dit hadden we gedaan zodat we geforceerd werden om met creatieve ideeën te komen, vooral bij het bedenken van de 5e en 6e iteratie. Toen hebben we alles op tafel gelegd en naar elkaars resultaten gekeken. Vervolgens hebben we de positieve en negatieve punten van hiervan benoemd en besproken.

Alle designs:
uxdesign

Vervolgens hebben we in overleg met elkaar, stap voor stap een uiteindelijk ontwerp gemaakt voor de store, waar we het allemaal mee eens waren dat het de beste oplossing was en het resultaat is hieronder te vinden:

Uiteindelijke design:
winkel

Auteur: Marvin Joppe

KPN lanceert LoRa (actueel)

Dit jaar heeft KPN LoRa gelanceerd. LoRa staat voor ‘Long Range Low Power’. Met deze technologie kunnen we verschillende apparaten laten verbinden met het internet. We kunnen bijvoorbeeld doormiddel van sensoren voor weinig energie op grote afstand data verzamelen. Dit is energie zuinig, efficiënt en veilig.

Ook wij zouden deze technologie in de toekomst kunnen gebruiken. We zouden data kunnen sturen van de geplante bomen om ons spel nog aantrekkelijker te maken.

Bron:
http://KPN.com
https://www.technischweekblad.nl/nieuws/kpn-lanceert-landelijk-iot-netwerk/item9028

Auteur: Bas Lokerman

Weerstation (arduino)

Tijdens deze sprint hebben we ons ook bezig gehouden met de Arduino. Wij willen de Arduino namelijk gaan gebruiken voor ons prototype weerstation. Met dit weerstation meten wij de temperatuur en kijken of er regen valt. Dit weerstation zetten we bij de geplante bomen en meten daar het actuele weer.

Met die resultaten willen wij events gaan creëren in onze game. Als de temperatuur boven een bepaalde graad komt zal er bijvoorbeeld een bosbrand ontstaan in de game. We zijn hiermee bezig gegaan en hebben besloten om voor het prototype een arduino te gebruiken.

Benodigdheden voor het prototype:
– Arduino
– Temperatuur sensor
– Laptop
– Ethernet Shield
– Regen sensor

We hebben de temperatuur sensor en de regensensor is besteld.

Momenteel kunnen we de temperatuur meten en zouden deze kunnen doorsturen naar een database door middel van een Ethernet Shield.

arduino

temp-meten

Toekomst beeld:
https://project.hosted.hr.nl/2016_2017/tle_betr_5/2016/11/28/kpn-lanceert-lora-actueel/

Auteur: Bas Lokerman

Voortgang user story – nieuwe features toevoegen

Aan het begin van deze sprint was het de bedoeling dat hiervoor een grid over het spel heen gelegd moest worden, zodat we duidelijk konden zien waar nog objecten geplaatst konden worden en waar niet. Bij het bouwen hiervan kwam ik er al snel achter dat het spel altijd even groot moet zijn, omdat anders de vierkantjes van het grid niet meer vierkant zouden zijn. Dit was namelijk nog niet het geval omdat het spel zich aanpaste aan de grootte van de browser. Daarom is er dus besloten dat er een camera gebouwd moet worden die alleen het stuk van het spel laat zien dat in je browser past, de rest moet dus wel worden ingeladen, maar niet getoond worden. Dit werd dus veel meer werk dan van tevoren gepland was. Niet alleen is het maken van een camera best gecompliceerd en heeft een heleboel research nodig, maar ook ontbraken er nog essentiële dingen, zoals een game loop met update en draw functie om de camera aan te roepen en was er ook nog geen standaard game object class.

Al met al wel veel voortgang gemaakt, maar niet voor afgesproken datum (afgelopen vrijdag) in kunnen leveren. Dit is volgens mij niet een gebrek aan inzet of had voorkomen kunnen worden door te vragen, maar is gewoon iets waar we niet helemaal rekening mee hadden gehouden en dus zullen we in de planning iets moeten gaan schuiven.

Auteur: Marvin Joppe