TLE1 – Les 10 | Week 1.6

Vandaag zouden we verder gaan met het invullen van de modellen van de overige concepten. Althans dat dachten we. Totdat Nienke met een geniaal idee kwam en alles veranderde:

“Een spel waarbij iets positiefs veranderd in iets negatiefs. Wat eigenlijk gewoon de harde realiteit is.
Mensen die dit spel spelen, zullen bewuster worden van de gevolgen die ontstaan als mensen hun gedrag niet veranderen. Een voorbeeld hiervan is het overmatig verbruik van fossiele brandstoffen dat het milieu op negatieve wijze aantast.

Een voorbeeld van zo’n spel is Can your pet? Aan het begin van het spel verzorg je een schattig kuiken. Het kuiken wordt uiteindelijk verpulvert tot een hoopje vlees met behulp van een zaag.
Dit klinkt nogal luguber, maar eigen is dit gewoon de harde realiteit.

Voor ons project zouden we dan een soort gelijke game kunnen ontwikkelen, maar dan over meerdere onderwerpen.”

———————————————-

Uiteindelijk bleek dat meerdere teamleden al aan een soort gelijk idee hadden gedacht, waardoor elk teamlid eigenlijk al automatisch enthousiast instemde met het concept. Deze soort gelijke ideeën zijn echter tot op de dag van vandaag niet binnen de groep besproken. Dit omdat we al zat concepten hadden bedacht en het al moeilijk genoeg was om hier een keuze in te maken.

Daarnaast is het concept van de game, in vergelijking met de andere concepten, volgens ons veel compacter en ook realistischer om binnen de afgesproken tijd te ontwikkelen. Elk teamlid heeft al enige kennis over het ontwikkelen van een game. In leerjaar 1 heeft elk teamlid zelf meerdere games moeten ontwikkelen.

Het doel van ons project is ook niet zo zeer het bedenken van een nieuw idee dat geen gebruik maakt van fossiele brandstoffen. Er zijn al genoeg geniale ideeën bedacht. Kijk maar naar het boek genaamd: De blauwe economie, dat is opgebouwd uit 200 bestaande ideeën. Het is volgens ons interessanter en belangrijker om na te denken hoe we de mensen kunnen overhalen/aansporen om deel te nemen aan de energietransistie. En wat is nou een betere manier, dan dit te doen met behulp van een spel?

Vervolgens hebben we ook meteen de modellen ingevuld aan de hand van het game concept.


Feedback
Nadat we alle onderdelen zo goed mogelijk hadden ingevuld, hebben we onze teambegeleider Jurgen om feedback gevraagd.

Als doelgroep hadden we jongeren in Rotterdam die op zichzelf wonen gekozen, die tussen de 20 en 25 jaar oud zijn. Jurgen vroeg zich af waarom we ons specifiek richten op jongeren die op zichzelf wonen. Volgens hem is het beter als we ons richten op jongeren in Rotterdam die moeten worden overgehaald om deel te nemen aan de energietransitie. Eventueel zouden we zelfs de leeftijdscategorie kunnen uitbreiden. Volgens Jurgen is dit beter aangezien ook jongeren die nog thuis wonen iets aan bijvoorbeeld het waterverbruik kunnen doen.

Wat we erg fijn vonden is dat Jurgen op het laatst bevestigde dat het game concept een haalbaarder concept is dan de vorige concepten en dat we dit concept ook echt zelf kunnen uitzoeken.

Kill your darlings
Na de feedback is wel gebleken dat het game concept het sterkste concept is. Daarom hebben we ook besloten om de rest van de door ons bedachten concepten te laten vallen en ons nu volledig te focussen op het game concept.

Uitwerken concept
We vonden het allemaal erg fijn dat nu dan ein-de-lijk de knoop doorgehakt is! Nu kunnen we eindelijk aan de slag met het verder uitdenken van het concept en het opzetten van een ‘definitieve’ planning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *