Veerle Müller
Kim Feline Nilsson
Hasan Baykal
Tom de Bilde
Hey! Ik ben Veerle en 21 jaar. De menselijke psychologie fascineert mij. Daarom vind ik dit ook zo'n tof project.
We gaan echt in op waarom mensen de dingen doen die ze doen, en willen de toxic patronen doorbreken. Daarnaast vind ik het ook heel erg leuk om de vormgeving te doen!
Hi! Ik ben Kim Feline en ik ben 23 jaar oud. Ik vind dit zo een mooi project om aan te mogen werken! We hebben tijdens dit project kunnen kijken naar wat mensen motiveert en wat ze kan helpen om meer gemotiveerd te worden. Naast motivatie technieken en gedragsbeïnvloeding fascineert de onderlinge communicatie tussen verschillende mensen mij enorm.
Hallo! Ik ben Hasan, 26 jaar oud en ik kom uit hartje Rotterdam. Net als Tom ben ik vanuit mijn eigen interesses enthousiast geworden over dit project.
Ik heb in het verleden ook te maken gehad met gewichtsproblemen en dat allemaal zelf moeten oplossen. Om nu zo een project te krijgen voelt aan als een privilege en ik werk er met veel plezier aan!
Hoi! Ik ben Tom, 23 jaar oud en ik kom uit Rotterdam. Ik ben vanuit mijn eigen interesses enthousiast over dit project geworden. Mensen met een ziekte of stoornis kunnen helpen met mijn werk en ideeën vind ik tof. Ik hou mij het liefst bezig met development, maar kan ook in het creatieve proces uit de voeten!
Ontwikkel een thuismonitoringstool voor mensen die in de Afrikaanderwijk en Katendrecht wonen en lijden aan obesitas.
Jet Houwers van EMI op Zuid
Huisarts Atabey Senyurek van CAREXL
Lector Henk Rosendal van De Gezonde Wijk
Patiënten van huisarts Senyurek. Bewoners van de Afrikaanderwijk en Katendrecht in Rotterdam.
Er is gekeken naar bestaande organisaties en stichtingen die zich bezighouden met het aanpakken van obesitas. Dit doen een aantal organisaties op verschillende manieren. Wij hebben er 3 onderzocht:
• Centrum Gezond Gewicht
• Personal Fitness Nederland
• Stichting Voorlichters Gezondheid
Meer over wat deze organisaties voor de doelgroep doen is te lezen in ons onderzoek.
Ook hebben wij een interessant rapport van CEPHIR gevonden waar wij inzichten uit hebben gehaald.
In de eerste week hebben wij een globaal onderzoek naar obesitas gedaan. Dit is terug te lezen in ons onderzoek over obesitas.
Verder is er ook onderzoek gedaan naar of er echt behoefte aan een buddy is bij de doelgroep en wat iemand zou kunnen motiveren om een buddy te worden. Uit de onderzoeken kwamen verschillende dingen naar voren:
• Mensen met binge eating disorder (BED) hadden weldegelijk behoefte aan een buddy
• Kunnen praten met een gelijkgestemde buddy bleek zelfs effectiever te zijn voor de doelgroep dan wanneer ze met hun vrienden of familie praten over hun BED
• Uit verschillende bestaande buddy programma's konden we zien dat buddies het buddy programma zagen als een manier om mensen te helpen in een bekende situatie.
De gekozen doelgroep zijn emotie-eters. We focussen ons daarbij op jongvolwassenen om zo preventief mogelijk te werk te gaan. Veel negatieve emoties zoals frustratie, eenzaamheid en schaamte zijn grote triggers voor het eetgedrag van deze doelgroep.
Onderzoek over emotie etersOm meer te leren over hoe wij de doelgroep kunnen beïnvloeden om veranderingen te maken in hun gedrag hebben we ook gekeken naar verschillende beïnvloedingstechnieken.
• De doelgroep wil vooral hulp om hun motivatie te behouden terwijl ze proberen af te vallen.
• Apps om de motivatie te stimuleren die waren afgestemd op hun eigen doelen en tijdsbestekken werden het meeste gewaardeerd.
• Het tellen van calorieën is een van de minst geliefde methodes.
• Nudging is een handige methode om mensen te beïnvloeden.
Affirmaties werken over het algemeen als een hulpmiddel om je denkwijze te veranderen en je doelen te bereiken, maar ze zijn geen wondermiddel voor onmiddellijk succes of genezing.
Positive AffirmationsOm te meten of iemand gestrest of eenzaam is, kunnen er verschillende lichamelijke signalen worden gemeten, zoals bijvoorbeeld hartslag of bloeddruk. Om hier een goed overzicht van te hebben zijn er hier data persona’s voor gemaakt.
Persona'sOm meer inzichten te krijgen over obesitas in het algemeen en de behandelingen die daarvoor worden verricht hebben we een interview gehouden met Bouchra van Stichting Voorlichters Gezondheid. Hieruit zijn er een aantal belangrijke inzichten naar voren gekomen:
• De meest voorkomende redenen voor obesitas is aanleg.
• Als tool bieden ze meerdere cursussen aan.
• Ze hebben veel ervaring met emotie-eters. Dit zijn vooral mensen met een migratie achtergrond.
Een gedetailleerd verslag van het interview met Bouchra is te lezen via de button.
Om te zorgen dat het concept goed aansluit bij de behoefte van de doelgroep hebben we het voorgelegd bij een echte emotie-eter met obesitas. Uit dit gesprek zijn veel inzichten gekomen. Zo moet er iets in de app zitten wat niet te veel tijd kost en wat je wel wilt invullen.
De proefpersoon bevestigde ook dat het buddy-systeem een fijn idee is!
Een gedetailleerd verslag van het gesprek is te lezen via de button.
Om zeker te weten of onze app zou aanslaan bij de doelgroep hebben we een prototype van de app getest bij onze doelgroep. Hieruit kwamen de volgende resultaten:
• De app werkt zeer intuitief, de gebruiker weet waar hij/zij naartoe moet zonder verdwaalt te raken in de app.
• Het buddy systeem en de statistiek zijn niet genoeg om het emotie-eten te stoppen. Er moet een directere oplossing worden toegevoegd.
• De huidige stijl spreekt niet aan.
Prototype testen
De onderzoeks- en ontwerpfase hebben tot veel inzichten geleid. Maar, hoe gaan we dit realiseren?
Om deze vraag te beantwoorden heeft Tom onderzoek gedaan naar bestaande relevante technologie en programmeertalen die de basis zullen vormen voor het eindproduct.
Het onderzoek gaat specifiek in op de keuze tussen een PWA (Progressive Web App) of een Native app (applicatie op je telefoon).
Geen onbelangrijke keuze, aangezien dit implicaties heeft voor zowel het developmentteam als de eindgebruikers.
Lees via onderstaande button meer over dit onderzoek.
We hebben tijdens onze reis naar ons uiteindelijke concept gebruik gemaakt van creatieve sessies. Vrij vroeg in het proces hielden we onze eerste creatieve sessie. Hier hebben we gebruik gemaakt van digitale post-its waar we onze ingevingen en ideeën voor het eindconcept met elkaar deelde. Over deze ideeën konden we met elkaar sparren en kijken in welke hoek onze interesses voor het concept lagen.
Het overzicht van de eerste creatieve sessie is te vinden via de button.
Na de tussentijdse concept presentatie hebben we weer een creatieve sessie gehouden waar we alle feedback van de opdrachtgever en onze docenten hebben meegenomen. Tijdens deze creatieve sessie hebben wij gebruik gemaakt van een mindmap.
Als resultaat van deze creatieve sessie zijn we tot onze huidige doelgroep gekomen, emotie-eters.
Het overzicht van de tweede creatieve sessie is te vinden via de button.
Om ons nog beter te kunnen inleven in de doelgroep en het proces die de doelgroep doorloopt beter te begrijpen hebben we ook een persona gemaakt en haar Customer Journey door de app uitgeschreven.
Dit heeft ons ook geholpen bij het nadenken over welke features de app moet hebben.
Lees meer over de persona en customer journey hieronder.
Om dichter tot de kern van de doelgroep te komen, hebben we een Empathy Map Canvas gemaakt.
Het doel van dit canvas is om de pains (verlies) en gains (winst) uit de huidige situatie m.b.t. de doelgroep te achterhalen.
Met inzichten uit dit canvas hebben we ons duidelijker kunnen richten op hoe we de doelgroep kunnen helpen. Dit canvas is gevoed met inzichten uit desk- en fieldresearch.
Het canvas en het onderzoeksdocument is te vinden via de button.
Om tot een concept te komen, hebben we een iteratief proces doorbracht.
Zo hebben we meerdere onderwerpen onderzocht, verschillende focuspunten gehad en meerdere ideeën. Deze ideeën zijn gevoed door inzichten uit ons desk- en fieldresearch, als wel uit feedback van opdrachtgever & docenten.
De stappen uit ons creatieve proces hebben wij vertaald naar een overzichtelijk document. Deze is te lezen via de button.
Om de positionering van de EMeter te bepalen is er het MDC-model gebruikt. Hieruit kwam: EMeter is de enige Nederlandstalige app die je emotie-eet gedrag trackt en je ook wel getimede positieve affirmaties stuurt aan de hand van jouw gemoedstoestand.
Het communicatieconcept draait helemaal om de emoties van de gebruiker. De gebruiker is niet langer eenzaam, en ervaart weinig stress meer. Met de EMeter vind de gebruiker weer een beetje positiviteit terug in diens leven om zo een gezondere relatie met eten te krijgen.
Voor de communicatie strategie is er gekozen om een ambassadeursstrategie in te zetten. Er is voor deze strategie gekozen omdat er op Katendrecht en in de Afrikaanderwijk sprake is van een sterke community waar wij op willen inhaken met de EMeter.
Voor de ambassadeursstrategie zijn er een paar ambassadeurs gekozen. Deze ambassadeurs werken al samen met een organisatie genaamd “De magie van Feijenoord”. Deze organisatie is namelijk druk bezig met het verhogen van het algemeen welzijn van de het stadsdeel Feijenoord. Binnen deze organisatie zijn Angelo Granger en Frederique de Rooij geselecteerd als ambassadeurs. Zij zijn namelijk centrale aanspreekpunten voor onze doelgroep als zij met problemen zitten.
Voor de middelen is er gekozen om Flyers en Instagram in te zetten. De flyers kunnen worden uitgedeeld door de ambassadeurs aan mensen binnen de doelgroep die gestrest of eenzaam ogen. Op Instagram wordt een speciale EMeter pagina aangemaakt waar posts met positieve affirmaties worden gepost, maar ook informatieve posts over hoe je eenzaamheid of stress kan tegengaan.
Aan de hand van feedback uit de doelgroep is er een styleguide opgesteld. Met als highlights: de kleuren. Blauw staat voor rust, overzicht en kalmte. Bruin staat in teken van geaardheid, balans en stevigheid. Crème wit is erg neutraal. Groen staat voor vitaliteit, groei en gezondheid. Al deze karakteristieken willen wij uitstralen naar de doelgroep, omdat dat juist karakteristieken zijn waaraan zij wellicht ontbreken.
De EMeter is speciaal gemaakt voor mensen met een eetpatroon dat verstoord is door emotie eten. In de app beschrijf je elke dag hoe je dag was. Dit doe je aan de hand van een cijfer (1-10), een emoji (om de emotie te tracken), en of je op de dag gegeten hebt (om het eetpatroon mee te tracken). Dit kan je allemaal aangeven per dag deel.
Het algoritme in de app koppelt een persoon waarmee het een tijdje slecht gaat, aan een persoon in hetzelfde traject waar het een tijdje goed mee gaat. Zo kan de persoon die goed gaat de ander motiveren!
Verder is het mogelijk om een duidelijk inzicht te krijgen in je eetgedrag en je emoties die hieraan gekoppeld zijn, door middel van statistieken.
Tot slot krijg je ook een systeem notificatie met een positieve affirmatie op het moment dat je fysieke stress- of eenzaamheidssymptomen vertoont wat gemeten wordt via een ander device (smartphone en/of smartwatch).