Letters kiezen

‘Typefaces are like women; you know when you meet a nice one. You also have to consider very carefully what you gonna do with it.’  W. Weissmüller

Letteranatomie

Leesbaarheid

Legibility: De ontworpen tekens van een letterfamilie onderscheiden zich voldoende van elkaar: Bijvoorbeeld een 6 van een G, een 1 van een l, een O van een 0. 

Readability: De ontworpen tekens van een letterfamilie kunnen als tekst (in woorden en zinnen) duidelijk gelezen worden.

De x-hoogte bepaalt de grootte van de onderkast letters. De maat is gelijk aan de afstand van de basislijn tot de middenlijn. Groote x-hoogte zorgt voor betere leesbaarheid bij kleine letters op het web.

Leesbaarheid is onder andere afhankelijk van de verhouding tussen hoofdletters en kleine letters. De kleine letters zijn bijvoorbeeld bij de lettertype San Francisco 75% van de hoogte van hoofdletters, wat ongebruikelijk groot is. De normale letters zijn daardoor iets groter dan bij andere lettertypes. Grote openingen tussen het ‘oog’ (de opening van de letters).

Waarom apple voor san francisco kiest: http://www.iculture.nl/nieuws/waarom-san-francisco-lettertype/

Letterclassificatie

Benaming en classificatie: letterfontein.nl/classificatie.html

Oefening: Letteranalyse

Vergelijk twee verschillende lettertypes (uit je project of letters die je interessant vindt). Bijvoorbeeld:  DIN + Aachen, Helvetica + Century Expanded, Georgia + Benton Sans. https://www.myfonts.com

  1. Teken vijf typische letters van beide lettertypes precies na met potlood.
  2. Maak schetsen en aantekeningen: Waar zijn de verschillen?
  3. Wie heeft de letters ontworpen, wanneer en waarom?

01. Fonts kiezen

  • Onderzoek het gebruik van lettertypes en opmaak in de huidige visuele identiteit. Kan je de typografische stijl in jouw project goed toepassen of moet je ervan afwijken om een beter ontwerp te realiseren?
  • Kies en combineer een nieuwe fonts zorgvuldig! Let op de oorsprong van een lettertype. Houd rekening met het medium en de schaal van het product bij het kiezen van een font.
  • De opmaak geeft het karakter van het ontwerp weer. De integriteit van het ontwerp garandeert dat wat de vormgeving van het product suggereert klopt met wat het product inhoudt. Test!

TIP!

Niet je teksten schuinzetten! Gebruik de italic variant. Bestaat deze niet, zoek dan een ander letterfamilie. 

Never-nooit-niet teksten uitrekken. Waarom niet? De dik-dun verhoudingen kloppen niet meer en het ziet er onprofessioneel en goedkoop uit.

Combineer lettertypes met vergelijkbare anatomische proporties en voldoende stilistisch contrast.

Lettertypes met gelijke x-hoogte kan je goed met elkaar combineren.

 

Combineer lettertypes op basis van hun structurele overeenkomsten.

 

Combineer niet lettertypes met dezelfde classificaties. 

Letterkeuze en Emotie

Lettertypen zijn niet alleen functioneel; ze hebben kenmerken die hen persoonlijkheden geven. De karakter van een lettertype moet matchen met het verhaal dat je probeert te vertellen.

Een speels font is niet geschikt in een niet-speelse context, hetzelfde geldt voor eigenschappen van letterfamilies zoals zakelijk, romantisch of modieus. Deze associaties kunnen ontstaan zijn door bekende toepassingen van een lettertype maar ook door de typische vormeigenschappen van het font (thema of stijl). 

Tip! Kijk naar historische overeenkomsten met je inhoud.

Een lettertype is ontworpen voor een bepaalde toepassing of een bepaald doel. Bijvoorbeeld: Georgia, Verdana voor beeldschermen, Times New Roman voor kranten.

Variable Font

Typografie moet meer en meer variabel kunnen reageren. Bijvoorbeeld in horloges (kleinste gebieden), interfaces in auto’s (verschillende lichtomstandigheden) of digitale displays van wasmachines (verschillende talen).

Corpsgrotte en lettertypestijlen moeten oneindig variabel zijn, variabele lettertypen moeten zich automatisch aanpassen aan de omgeving. Toekomstvisie is dat typografie niet alleen responsief moet zijn, maar ook moet leven.

Voor fonts neem je een licentie.

De licentie is gebaseerd op het aantal computers waarop het font gebruikt wordt. Doorsturen aan derden is meestal niet toegestaan. Embedden is beperkt toegestaan. Een separate licentie is nodig om fonts te gebruiken in een bewerkbaar formaat of in een commercieel product. http://www.stoerebinken.nl/kennis/zeven-gouden-regels-voor-font-licenties/

02. Typografische schetsen

  • Maak verschillende onderzoekschetsen voor tekstontwerpen in je project. Begin met een module (b.v. content area, navigatie). Ga op zoek naar de best mogelijke uitwerking.
  • Houd rekening met de associaties van de doelgroep met het font en de opmaak die je gebruikt. Test!
  • Maak gebruik van conventies die er zijn in typografische opmaak (pak er een voorbeeld bij). Er is een duidelijk verschil in de opmaak van een formulier en van een webpagina.
  • Houd rekening met de context van het ontwerp. Dit kan de betekenis van de typografie beïnvloeden.

03. Beste ontwerp uitwerken

  • Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende uitwerkingen? Maak aantekeningen.
  • Werk de beste ontwerpschets uit. Welke lettertypen, richtlijnen voor extra styling, maat en kleurgebruik.
  • Verantwoord je ontwerpkeuzes.

04. Testen

  • Waarom kies je voor deze oplossing?
  • Kan je dit ook op een andere manier bereiken?
  • Zijn de ontwerpkeuzes op het medium afgestemd?
  • Test je aannames door het beeld te bespreken met je doelgroep

Oefening: Ontwerp een magazine spread (voor je product ) of ontwerp een onepager

  • 2-3 Afbeeldingen
  • Min. twee verschillende lettertypes
  • Min. 200 woorden voor de “dummy” body copy, approx. 8/10
  • Titel, foto bijschrift, credits, opsomming, quote

Oefening: Kerning Game

https://type.method.ac/

Oefening: TypoMemo Spielbox

http://typomemo.com/

Oefening: Letteranalyse

Vergelijk twee verschillende lettertypes (uit je project of letters die je interessant vindt). Bijvoorbeeld:  DIN + Aachen, Helvetica + Century Expanded, Georgia + Benton Sans. https://www.myfonts.com

  1. Teken vijf typische letters van beide lettertypes precies na met potlood.
  2. Maak schetsen en aantekeningen: Waar zijn de verschillen?
  3. Wie heeft de letters ontworpen, wanneer en waarom?

Presentatie: Letterkeuze

Inspiratie: Recognising font styles

Inspiratie: CMD Visual Design Inspiratieblog

Werkblad: Kalligrafie-Meermanno

Fonts Manager: Font Book, SkyFonts, Google Fonts

Print Friendly, PDF & Email