Moodboards

Moodboards worden specifiek voor een project gemaakt. Het doel is om een beeldtaal op één vel papier te presenteren. Het materiaal kan afbeeldingen, fotografie, kleur, typografie, lay-out, illustratie of patronen bevatten. Alles visueel om een taal op te bouwen. Deze stukjes papier, (of digitaal als u dat wilt), worden vervolgens op een stuk papier geplakt om een algemene indruk te geven van de voorgestelde beeldtaal.

Je leert wat moodboards zijn en hoe je ze kan inzetten in je ontwerpproces. Je leert een aantal technieken voor het bouwen van moodboards, afhankelijk van je projectdoelen.

Moodboards zijn fysieke of digitale presentaties die visueel de sfeer of het gevoel van een bepaalde opdracht vastleggen die een ontwerper kan helpen esthetische en doelgerichte keuzes te maken.

Verschillende doelen

DISCOVER

  • Overzicht (analyse visuele identiteit)
  • Visueel Onderzoek (doelgroep, concurrentie, toekomstbeeld)

DEFINE & DESIGN

  • Visualisatie van een concept, idee of gedachte
  • Visuele briefing en inspirerende kick-start
  • Persoonlijke visie
  • Visualisatie van een gevoel of sfeer

DELIVER

  • Communicatie-/ Presentatiemiddel

Technieken

Collage moodboards

Fysieke objecten hebben een grotere impact op mensen omdat ze een vollediger palet van sensaties bieden (tactiel, geluid, geur en grootte).
Papier en Lijm moodboard, Pinboard moodboards, …

Digitale moodboards

Het maken van moodboards in digitale vorm kan makkelijker en sneller zijn, vooral als het gaat om samenwerking of wijziging van het project.
Business Photoshop Moodboard, Business Illustrator Moodboard
Online tools: Milanote

 

Werkwijze

Maak een moodboard: een combinatie van fotografie, typografie en kleur die de betekenis van jouw concept verbeeldt. Collage of template moodboard. Formaat: fullscreen (geprint min A4 (210mm x 297mm) max A3 (420mm x 297mm). Let op de kwaliteit en de resolutie van de beelden die je gebruikt.

01 Doel en waarde vastleggen

Schrijf het doel op en een korte lijst met keywords die je in gedachten houdt wanneer je elementen voor je moodboard kiest.

DOEL: Design a website for a new high end children’s clothing boutique

KEYWORDS / Waarde van het merk: Posh, kids, quirky, unique, special, handmade, urban, intelligent, and creative

Tip: Gebruik specifieke woorden. Vermijd generalisaties zoals ‘leuk’!

 

02 Materiaal verzamelen

Zoek minimaal drie geschikte beelden welke op de meest krachtig manier de betekenis van jouw waarde verbeelden. Test deze beelden bij diverse respondenten. Toon hierbij aan dat je bewust met betekenis van beeld oefent door te denoteren en connoteren.

Download Moodboard Elements Checklist

03 Analyse

De elementen die je kiest in je definitieve afbeeldingen ondersteunen de betekenis die je wilt communiceren: Kleurkeuze (culturele betekenis van kleurtoon, kleurcontrast, kleurverzadiging), Gebruik van fotografie (onderwerpkeuze, uitsnede, stijl), Typografie, Vorm,…

Wat zie je? Wat kan je gebruiken? Waar wil je verder mee gaan?

 

04 Testen

Wij kijken naar de moodboards: Wat valt op? Test bij diverse respondenten.

 

Presentatie: LABVD-Moodboards-maken

Print Friendly, PDF & Email