Posterontwerp

Beeld

  • Verbeeld objecten uit je tekst.
  • Gebruik analogieën voor onbekende begrippen.
  • Een ingewikkeld verhaal? Visuele metaforen! Maak associaties.
  • Het moet een goed beeld zijn! Een goed beeld is relevant en uniek. Het is relevant als het aansluit bij de boodschap en bij het publiek. Zo niet dan leidt het alleen maar af en kun je het beter weglaten.
  • Gebruik visuals van hoge kwaliteit.
  • Eigen fotomateriaal is heel krachtig. Eigen tekeningen ook!
  • Focus op de esthetiek van beelden om de motivatie te vergroten.

Benadrukken, Hiërarchie

  • Benadruk de belangrijkste componenten van je werk op een duidelijke en visueel aantrekkelijke manier
  • Een opvallende titel, leesbaar van 3 m afstand (64pt of groter).
  • Een opvallende afbeelding.
  • Gebruik kleur om belangrijke punten te benadrukken of te differentiëren.
  • EYE-CATCHING!

Contrast

  • Gebruik contrasterende kleuren voor achter- en voorgrond.
  • Gebruik consistent hetzelfde kleurpalet.

Orde, structuur, flow

  • Maak een logisch samenhangend geheel van alle informatie met tekst en afbeeldingen die van het ene naar het andere deel stromen (flow).
  • Houd de poster overzichtelijk.
  • Houd voldoende ruimte tussen de verschillende onderdelen.
  • Maak een stramien om de elementen met elkaar uit te lijnen.
  • Niets is zomaar op de poster gezet. Alleen het noodzakelijke presenteren. Geen overbodige rommel. Wat kan je weglaten?

Leesbaarheid

  • Titel moet meteen leesbaar zijn.
  • Maak tekst niet kleiner dan 18 pt zodat het nog goed leesbaar is vanuit 2m afstand.
  • Gebruik niet meer dan twee verschillende goed leesbare fonts.
  • Gebruik upper- en lowercase
  • Breek tekst op in verteerbare brokken: Focus op visuals.
  • Maak een handout als het teveel tekst wordt of een URL.
  • Wees voorzichtig met het gebruik van gekleurde tekst.

Fontkeuze

Lettertypen zijn niet alleen functioneel; ze hebben kenmerken die hen persoonlijkheden geven. De karakter van een lettertype moet matchen met het verhaal dat je probeert te vertellen.

Grafische vormen

  • Gebruik grafische elementen zoals lijnen en patronen.
  • Verschillende vormen maakt het poster dynamisch en interessant.

Tip: Print uit!

Print je poster, of delen ervan, uit en hang het aan een muur, ga drie stappen terug. Kun je de titel en ondertitels nog goed lezen?

Opdracht: Conceptposter

Om het concept van een project te presenteren maak je een conceptposter. Op een aantrekkelijke en creatieve manier ga je de kerneigenschappen van je concept vertalen naar een product, als een samenhangend visueel geheel. Hierin laat je het concept in optima forma zien.

01 Concept verbeelden

Heb je al een concept? Heb je het concept al helder, kan je het in een zin uitleggen? Bekijk je concept en bedenk of je metaforen kan gebruiken. Zoek iconen en kernwoorden om je termen weer te geven. Verbind alle iconen met grote pijlen en omschrijf alle verbanden met kernwoorden.

02 Onderzoekschetsen

Kies een vorm om je idee in te gieten. Denk na over semiotiek, het medium en de vorm & techniek. Maak meerdere ONDERZOEKSCHETSEN om een idee te vinden. Experimenteer! Welk idee ondersteund je concept het beste?

03 Layoutschetsen

Kies 3 verschillende ideeën uit je vorige oefening. Waar plaats je visuele en tekstuele elementen? Wat moet opvallen? Maak verschillende LAYOUTSCHETSEN.

Ga op zoek naar interessante composities die je concept goed verbeelden. Maak gebruik van hulplijnen en vormen om elementen goed met elkaar uit te lijnen.

04 Font en kleuren kiezen

Zorg voor een direct verband tussen de betekenis van de boodschap en de gekozen typografie en kleuren.

Houd rekening met de associaties van doelgroep bij het font en kleur die je gebruikt.

Tip! Maak een mockup.

losttype.com

05 Uitwerken

Kies je ene beste schets en maak het af in Illustrator, Photoshop of InDesign. Print het uit op het juiste formaat, hang het poster op en maak een foto om te zien hoe het werkt op afstand.

06 Testen

Poster voldoet als zelfstandig product waardoor het concept geen verdere uitleg nodig heeft. Het poster communiceert binnen enkele seconden. De overkoepelende idee is verrassend.

 

Oefening: Postervoorbeelden bespreken

Welk posterontwerp spreekt je aan?

Ga rechts of links staan, en onderbouw je keuze.

  • Welke boodschap brengen de visuals over?
  • Welke elementen hebben voor het eerst je aandacht getrokken en waarom?
  • Hoe beïnvloeden de kleuren het ontwerp?

Links: https://cherrybombe.com/merch/sexualharassmentposter
Rechts: https://nl.freepik.com/premium-vector/seksuele-intimidatie-en-werkplek-pesten-concept-poster_2637996.htm

Links: https://www.wired.com/2012/09/tycho-deep-space-ii-concept-poster/
Rechts: https://nl.freepik.com/premium-vector/seksuele-intimidatie-en-werkplek-pesten-concept-poster_2637996.htm

 

Oefening: Design Tips
Kijk naar de volgende video en maak notities: Wat zijn de 5 Design Tips? https://www.youtube.com/watch?v=jo36w2_payY

 

Oefening: Eye-Catcher

Download Oefening-EyeCatcher en open het bestand in InDesign. Maak minimal 2 variaties in zwart-wit en rood.

  • Kijk eerst welke ingrediënten er zijn
  • Schets verschillende layout (op papier eerst)
  • Experimenteer met schaal, witruimte, kleur, overlay, schuin zetten, etc.
  • Schrijf in je reflectieformulier op wat je hebt veranderd en wat het effect ervan is.

Voorbeelden

Solution: https://www.linkedin.com/learning/graphic-design-foundations-layout-and-composition/solution-creating-layouts-using-the-golden-section

Oefening: Uitsnede

Download Uitsnede.zip. Kies een foto en een logo. In Photoshop: Maak drie verschillende uitsnedes en plaats een logo bij ieder beeld.

  • Formaten: 120 x 600 px, 336 x 280 px, 468 x 60 px
  • Zoek naar een verassend verschil in betekenis of sfeer.
  • Noteer het verschil dat je ziet op je feedbackformulier.

Tutorial artboards maken in Photoshop:

https://appuals.com/how-to-add-artboards-on-adobe-photoshop-cc-2018/

Voorbeelden

 

Oefening: Is centered that?

https://www.supremo.co.uk/designers-eye/

 

Opdracht: FIETS NAAR JE WERK DAG poster ontwerpen

Ontwerp een poster op A3 ter promotie van de FIETS NAAR JE WERK DAG HR op 14 mei 2020.

De ‘Fiets naar je Werk Dag’ brengt op een goede en leuke manier het zakelijk fietsen onder de aandacht. De doelstelling is dan ook om op deze dag zoveel mogelijk werknemers van de Hogeschool Rotterdam op de fiets naar het werk te laten komen.

Download “Opdracht-Fiets-naar-je-werk

Denk aan voldoende contrast, balans, speel met witruimte, lijn de elementen uit.

  • Wat hoort bij elkaar? (Samenhang)
  • Wat moet als eerst opvallen? (Benadrukken)

Print je poster, of delen ervan, uit en hang het aan een muur, ga drie stappen terug. Maak een foto om te zien hoe het werkt op afstand.

  • Is het een samenhangend geheel?
  • Welke elementen vallen als eerste op en waarom?
  • Hoe beïnvloeden de kleuren de boodschap?
  • Kun je de titel en ondertitels nog goed lezen?
  • Wat kan je beter weglaten?

 

Voorbeelden

LinkedIn Learning – Designing a poster by Nigel French

 

Presentatie: LABVD-Conceptposter

Print Friendly, PDF & Email