Visual Design proces

  1. Onderzoek
  2. Stijlstudie
  3. Principes 
  4. Ontwerpen 
  5. Opleveren

1. Visueel onderzoek

Beroepsproducten: Veld- en desktoponderzoek, Visueel onderzoek
Onderzoeken voor een visual designer bestaat uit:

  • Het maken van een debrief. Wat wordt de scope? Wat zijn de deliverables? – Vat voor jezelf samen wat de opdracht is – Onthoud dingen die je wilt weten – Probeer alvast na te denken hoe het eruit zou kunnen gaan zien/gaat werken
  • Wat voor beeld- en huisstijlmateriaal is er beschikbaar? Indien nodig: Hoe ziet het huidige ontwerp eruit?
  • Wat doet de directe concurrentie. Op basis hiervan positioneert klant zich.

2. Vormstudie

Beroepsproducten: Onderzoekschetsen, Moodboards, Visuele merk- en concurrentieanalyse, Verzameling referenties

Onder vormstudie verstaan we alle handelingen die je doet om visueel inzicht te krijgen in de opdracht:
Schetsen, Visuele merk- en concurrentieanalyse.
Het draait hierbij vooral om: visuele doorvertaling van een gedachtenproces. Nadruk op onderbouwen van visuele keuzes.

Verzameling referenties

Google afbeeldingen, Behance, Dribble, Pinterest, … Zoek op kernwoorden als: fitness, activiteit, grafieken, voortgang, doelen, prestaties. Je neemt al deze ideeën op in je schetsen, ze gaan je onwerp beïnvloeden.

 

Onderzoeksschetsen (op papier en digitaal)

Houd het gewoon los en vrij stromend. Door snel je ideeën te schetsen, sta je jezelf toe om fouten te maken. Het gaat erom dat je nu ideeën uit je hoofd haalt en op papier zet, zodat je ze later kunt filteren, focussen en verfijnen.

Paper prototyping

3. Principes

Beroepsproducten: Ontwerpschetsen, Style Tiles

Wat werkt er goed? De vormstudie levert veel goede dingen op visuele principes voor het uiteindelijke ontwerp. Tijdens het uitwerken refereer je hieraan zodat je consistentie gegarandeerd blijft, en waar nodig update je je stijlstudie met nieuwe inzichten.

TIP! Verfijn de schetsen, zodat de afzonderlijke schermen als voorbeeld worden weergegeven.

TIP! Ga testen.

Waarom kies je voor deze oplossing? Kan je dit ook op een andere manier bereiken? Zijn de ontwerpkeuzes op het medium afgestemd? Test je aannames door het beeld te bespreken met je doelgroep.

Op basis van de eerder gemaakte visuele merkanalyse en moodboards onderzoek je de vormgeving van de visuele elementen voor je product, waarbij je laat zien wat de voor- en nadelen zijn van verschillende uitwerkingen. Hierbij is aandacht besteed aan de manier waarop deze vormgeving aansluit bij de boodschap, de doelgroep en het merk. Je houdt rekening met de modulariteit van het ontwerp en de manier waarop je meerdere elementen kunt hergebruiken zonder dat de interface aan functionaliteit inboet.

TIP! Waar nodig wijk je af van de visuele identiteit, om een beter (interface-)ontwerp te realiseren.

4. Ontwerpen

Templates, Pagina’s

Beslissingen over navigatie, layout en typografie, interacties en de esthetische beleving.

TIP! Splits de schetsen op in componenten, zodat je kan zien wat je moet doen in je mock-up. Je werkt met programma’s als Sketch, Photoshop of Illustrator.

5. Opleveren

Beroepsproduct: Eindontwerp
Jouw visuals vormen de basis voor wat er uiteindelijk gerealiseerd gaat worden door de developers.
Daarom is het van goed belang dat je je werk netjes voorbereid en zo structureert dat het door hen eenvoudig te gebruiken is. 

Print Friendly, PDF & Email