Visual Storytelling

Verhalen vertellen speelt een grote rol in ons werk als CMD-er. Een verhaal trekt aandacht, geeft duidelijkheid en inspireert teams en stakeholders om in actie te komen. Er zijn veel manieren om verhalen visueel te communiceren – UX-stories, storyboards, journeymaps en empathymaps zijn enkele voorbeelden. 

Een beeldverhaal is het krachtigste middel om informatie over te brengen: 

  • Visualisatie
  • Memorabe
  • Empathie
  • Betrokkenheid

Storyboards kunnen helpen om problemen te verkennen, en je kunt ze inzetten om problemen en oplossingen te communiceren met anderen.

  • Een ontwerprichting visualiseren.
  • Een snelle manier om eerste interactie-ideeën te communiceren.
  • Als een idee niet direct in een beeld te vatten is. 

Een storyboard bestaat uit een reeks beelden die in samenhang een verhaal vertegenwoordigen. Het is een time-based medium, waarbij afbeeldingen worden gerangschikt om een verhaal te visualiseren.

Scenes Concept and Building Guide

Oefening

Zet op A3 papier een willekeurige lijn. (op ongeveer ⅓ van boven). Teken mensfiguren in verschillende houdingen in relatie tot deze lijn. Kadreer de figuren. Teken in close-up de gezichtsexpressies erbij. [ 10 min. ]

Storyboarding

1 – Bedenk een onderwerp voor het storyboard

  • Eerste interactie-ideeën te communiceren
  • Een idee vertellen
  • Concept visualiseren
  • Een overkoepelende gebruikerservaring, waar het idee niet in een beeld te vatten is.

2 – Scenario

Kijk waar de acties plaatsvinden, waar je verhaal begint en waar het eindigt.
De drie-actstructuur. Hierbij bestaat het scenario uit drie delen of handelingen (beats): 

  • setup
  • ‘confrontatie’ of ‘ontwikkeling’ draait om het conflict.
  • ‘ontknoping’ gaat over de oplossing van het conflict.

3 – Thumbnail schetsen

  • Maak thumbnails om framing te verkennen. 
  • Maak meer shots dan je nodig hebt.
  • Experimenteer!
  • Nummer de shots die bruikbaar lijken. 

Het kaderen en nummeren van de shots. Teken nieuwe shots nav je schetsen. Hier ontstaan scenes met alle mogelijke shots waar de scene uit kan bestaan. Sjabloon: https://uxplanet.org/storyboarding-in-ux-design-b9d2e18e5fab

4 – Fotos maken

  • Maak fotos zoals je op de thumbnail schetsen. 
  • Experimenteer met framing!
  • Kies de shots die bruikbaar lijken en maak een storyboard op A3.

Maak gebruik van ontwerpprincipes om je beeld zoveel mogelijk te laten werken: Framing, Rule of Space, Rule of Third, Leading Lines.

Oefening Framing: Zoek voorbeelden (fotos/ tekeningen) voor verschillende framing. Kijk op websites van fotografen zoals photomichaelwolf.com of johnpawson.com. Hoe noem je deze shots? 

5- Feedback

Storyboards zijn hulpmiddelen om te toetsen of voorgestelde concepten daadwerkelijk oplossingen zijn voor het probleem. 

  • Bespreek de storyboards.
  • Schrijf de belangrijkste feedback op en pas je storyboard aan. 

 

Presentatie: LABVD-Visual-Storytelling

Print Friendly, PDF & Email