Analyse Visuele Identiteit
Een Visuele Identiteit is de visuele presentatie van een organisatie. Met behulp van een aantaal basiselementen wordt een consistent beeld neergezet.
Je onderzoekt de visuele identiteit van de opdrachtgever. Dit doe je door een overzicht te maken van de al bestaande voor het project relevante visuele uitingen van het merk en belangrijkste concurrenten. Hierdoor krijg je inzicht in het gebruik van de visuele ingrediënten en kun je een styleguide maken waarin je deze terugbrengt naar de onderdelen: typografie, kleur, beeld, logo. Dit stelt je in staat om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar de beeldtaal van het merk. Maak duidelijke keuzes in de te verzamelen voorbeelden. Denk hierbij niet alleen aan screenshots van websites, maar ook: folders, advertenties in printmedia, social media, vormgeving van televisiecommercials.
01 Logo
Zet op de eerste pagina van je onderzoek vijf kenmerken van het bedrijf, het logo en de varianten ervan. Om de vorm goed te analyseren maak ook schetsen van het logo en belangrijke uitingen (layout, letterontwerpen, patronen, vormelementen, …)
02 Visuele Uitingen
Breng de visuele identiteit in beeld door zoveel mogelijk verschillende touchpoints te laten zien en de vormgeving ervan te analyseren.
03 Vormentaal
Verzamel icoontjes, grafische elementen, interactieve elementen, etc. en omschrijf wat je ziet en wat de werking is op het geheel.
04 Kleurcombinaties en kleurbeleving
Maak een palet van de meest voorkomende kleuren in de visuele uitingen van het bedrijf. Noteer de dominant / ondergeschikt / accent formule. Kleuren moeten kloppen met wat je wilt uitstralen. Noteer de betekenissen die passen bij de hoofdkleuren van de visuele identiteit.
05 Beeldtaal
Maak een keuze van de gebruikte foto’s en illustraties en noteer trefwoorden van de verbindende factor: compositie, kleurgebruik, styling, belichting, context etc. Identificeer stijl: kleur- of zwart-wit fotos, illustratie, clip art, standaard grootte, image borders, ..
06 Typografie
Verzamel voorbeelden die typerend zijn voor het fontgebruik, lay-out, lijsten, quotes, navigatie, etc. Titel of grote teksten subtitels, body tekst, captions, labels: Specificeer font, stijl, kleur, grootte, uitlijnen (rechts, links, gecentreerd), interlinie, paragraph spacing
07 Overige
Verzamel voorbeelden die typerend zijn voor het materiaalgebruik. Doe hetzelfde voor de overige opvallende kenmerken.
08 Tone of voice
Citeer woorden en zinnen die relevant zijn.
09 Concurrentie
Verzamel voorbeelden van minimaal 2 concurrenten. Verzamel voorbeelden voor Visual Design! Zoek naar een passende visuele weergave van verschillen tussen de merken.
Presentatie: LABVD-Analyse-Visuele-Identiteit
Inspiratieblog: Visuele Identiteit
Werkblad: LABVD-Visuele-Merkanalyse-werkblad
Ook interessant: Logo Ontwerp