Concepten visualiseren

VISUEEL OVERTUIGEN
Het allerbelangrijkste is dat je de opdrachtgever overtuigt van jullie concepten. Leer visualisatietechnieken waarmee je de opdrachtgever kan verrassen, betoveren: Storyboard, Infographic, Visionair beeld, Installatie, Timelapse, Motion Graphic, …

Iets wat moeilijk goed uit te leggen is kan je beter visualiseren. Een beeld bij het concept is een uitnodiging om met het publiek in gesprek te gaan en het concept zal beter worden onthouden.

01 Let’s break it into basics

Heb je je concept helder, kan je het in een zin uitleggen? Schrijf 3 kernwoorden op: “Let’s break it into basics”. Zoek iconen en metaforen om je termen weer te geven. Verbind alle afbeeldingen met grote pijlen en omschrijf alle verbanden met kernwoorden.

02 Gebruik beeld

  • Verbeeld objecten uit je tekst.
  • Gebruik analogieën voor onbekende begrippen.
  • Een ingewikkeld verhaal? Visuele metaforen! Maak associaties.
  • Het moet een goed beeld zijn! Een goed beeld is relevant en uniek. Het is relevant als het aansluit bij de boodschap en bij het publiek. Zo niet dan leidt het alleen maar af en kun je het beter weglaten.
  • Gebruik visuals van hoge kwaliteit.
  • Eigen fotomateriaal is heel krachtig. Eigen tekeningen ook!
  • Focus op de esthetiek van beelden om de motivatie te vergroten.

03 Visualisatie technieken

Kies een vorm om je idee in te gieten: Storyboard, Game, Visual Minutes, Strip, Foto’s, Collage, Maquette, Timelapse, etc.
Denk na over semiotiek, het medium en de vorm & techniek. Maak meerdere onderzoekschetsen om een idee te vinden. Experimenteer! Welk idee ondersteund je concept het beste?

Storytelling

Een ontwerprichting visualiseren. Een snelle manier om eerste interactie-ideeën te communiceren. Als een idee niet direct in een beeld te vatten is.

Infographics

Abstracte beelden helpen de gebruiker complexe informatie te begrijpen en zijn geheugensteuntjes. Gebruik de juiste grafieken en zorg ervoor dat ze leesbaar zijn. Alle diagrammen moeten gelabeld zijn. Hou het simpel!

Visionair beeld

Mee laten gaan in verandering. De combinatie tussen fotografie en tekeningen werkt goed om de scheiding aan te geven tussen realiteit en toekomst. Vooral innovatieve ideeën, toekomstbeelden en scenarios kunnen zo tastbaar gemaakt worden.

TIP!

Laat het aan de verbeelding en creatieve kracht van de gebruiker. Suggestief is vaak beter dan glashelder.

  • Te conceptueel: blijft het te abstract.
  • Te simpel: vinden mensen saai.
  • Te moeilijk (te veel details): dan haken mensen af.

 

Presentatie: LABVD-Concept-Visualiseren

Werkblad: LABVD-Concept-Visualiseren-Werkbladen

Presentatie: LABVD-Conceptposter

Inspiratie: Moving Posters

 

 

Print Friendly, PDF & Email