Visueel Veldonderzoek

Met visueel veldonderzoek creëer je data. Door data te organiseren en analyseren creëer je context.

“Als eerste stap in het onderzoek voeren we een visueel veldonderzoek uit. Het is een praktijkonderzoek waarbij het wilde denken de hoofdrol speelt. In dat onderzoek verplaatst de onderzoeker zich door de stad en legt bevindingen met de camera vast. Daarbij is de attitude van de fotograaf van wezenlijk belang.”
Marina Meeuwisse, Psychologie van de stad (2015, pp. 285)

01 Data verzamelen

Fotograferen, observeren ‘fly on the wall’, interviewen.

02 Data organiseren & analyseren

Context creëren door bevindingen in data inzichtelijk te maken middels tekst, highlights, koppelingen met desk research.

Opdracht: Datawalk

Presentatie: LABVD Visueel Veldonderzoek

Inspiratieblog: Veldonderzoek

Werkblad: LABVD-Datawalk

  1. Let’s go outside! Een visueel veldonderzoek ter voorbereiding op project ‘Emerging Media’.
    Wat wil je straks tijdens de data walk ontdekken?
    Omschrijf je doelstelling in een aantal kernwoorden // één zin.
  2. Wat voor type data heb ik nodig om mijn doelstelling te bereiken?
    Omschrijf in je plan van aanpak type data: toont aan.
  3. Back inside! Nu heb je data verzameld door middel van foto’s, observaties en interviews.
  4. Organiseer je verzamelde data,en zet deze op je computer.
    Selecteer minimaal 15 foto’s, zet deze in een aparte folder.
  5. Analyseer je data stuk voor stuk. Welke informatie is beschikbaar?
    Maak een creatieve visualisatie van je bevindingen (A3).

Werkblad: Data-Walking-Social-Research

Print Friendly, PDF & Email