Les ondernemen: waarde propositie ontwerp

Vandaag hebben we(Alara, Nienke en Lotte) een les van ondernemen gevolgd. In de les hebben we het over het onderwerp: waarde propositie ontwerp gehad. Tijdens deze les hebben we een hoop interessante dingen geleerd, die we zeker bij ons project kunnen en gaan toepassen.

Zo hebben we o.a. het volgende geleerd:

  • Bij een product gaat het niet om geld maar om waarde. Aan een product moet waarde worden toegevoegd. Is er geen waarde aan het product toegevoegd? Dan wordt het product ook niet verkocht.
  • Waarde is voor iedereen anders. Ook zitten er verschillende gradaties in waardes.
  • De basis van waarde propositie is iteratie. Het is hierbij belangrijk dat je geen aannames doet. Je moet altijd alles testen en valideren.
  • Antropologie is wetenschap naar verschillende culturen. Je gaat jezelf hierbij verplaatsen in een ander. In je doelgroep.
  • Als je begint met het ontwikkelen van een project is het verstandig om met het volgende te beginnen: the job to be done. Je kunt je hierbij afvragen “waarom zou je het bedrijf inhuren?”. The job to be done van Cup a soup is bijvoorbeeld: honger stillen, zodat je verder kan werken.

—————————————————–

Tijdens de les hebben we ook de volgende twee tools behandeld:

1. Business model canvas (werkt van rechts naar links)
Met het Business model canvas maak je een ondernemingsplan in een A4. Je brengt je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen.

Op de volgende link wordt duidelijk uitgelegd hoe het business model canvas precies werkt:
https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan/ondernemingsplan-voorbeelden/de-9-bouwstenen-van-het-business-model-canvas#close-popup

2. Waarde propositie canvas
Het waard propositie canvas is een model. Het laat je op een speelse en snelle manier zien wat de taken en echte wensen van je klant zijn. Het waard propositie canvas maakt je waarde proposities zichtbaar en tastbaar. Hierdoor is het makkelijker je waard propositie te bespreken, te managen en verder te ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *