Tijdens onze research periode hebben we een aantal verschillende onderwerp binnen duurzaamheid bekeken. We vonden water besparing, het besparen van afval en spullen herbruiken interessant. Uiteindelijk hebben we onze focus gelegd op het hergebruik van spullen.

Als eerst gingen we kringloopwinkels bezoeken om onderzoek te doen. We wilde wellicht bepaalde processes in de krinloopwinkels verbeteren of automatiseren. Ook hebben we kort gekeken naar het digitaliseren van kringloopwinkels. Later kwamen we op de conclusie dat we kringloopwinkels niet moeten verbeteren, maar dat we er gewoon een nieuwe draai aan moeten geven.

We vroegen onszelf af “Waarom zijn er in de kringloopwinkels over het algemeen alleen oudere spullen”? We kwamen tot de conclusie dat dit komt omdat de meeste mensen niet hun oude duurdere spullen zoals een smartphone naar de kringloop gaan brengen omdat ze er zelf niks voor terugkrijgen. Dit is best logisch want als je moeite wilt doen om je product op marktplaats te zetten kan je er vaak nog wel wat voor terug krijgen. Maar veel mensen vinden marktplaats hinderlijk of hebben geen zin om foto’s te maken, een omschrijving te bedenken en om de heletijd heen en weer te mailen. Hier hebben wij een oplossing voor bedacht.

Ons concept is een webshop waar mensen zelf hun spullen die ze niet meer nodig hebben (zoals een smartphone) naartoe kunnen brengen. Als aflever punt hebben we initieel voor onze school gekozen. De student kan hier zijn QR-code scannen (die te vinden is in de app). Op deze manier weten we welk product bij welke student hoort.

Vervolgens gaan wij controleren of het product goed werkt en als dat zo is dan maken we er foto’s van, zetten we er een omschrijving bij en zetten we het product online.

Daarna wordt het product gekocht door iemand anders. De verkoper (student) krijgt 50% van de verkoop prijs en de andere helft gaat naar ons toe.We raakte betrokken bij de kringloopwinkel door een eerder idee van Sander om spullen te hergebruiken. Zijn ideeën was een soort tinder voor het ruilen van spullen. We vonden dit een interessant onderwerp om mee aan de slag te komen. Zo kwamen we bij het idee van hergebruik en afvalvermindering. Roel vertelde ons dat we moesten kijken naar de kringloopwinkel.
De actuele ontwikkeling in kringloopwinkel hebben we gezien in onderzoeken die we hadden gevonden. Het bleek dat de kringloopwinkel een concept is dat statisch is. Ze houden een vaste doelgroep. De doelgroep zijn vooral middeljarige mensen.

Ondernemen:
Voor ondernemen hebben we de business model canvas gebruikt. Hiermee hebben ons concept onder “stress” gezet. Hiermee bedoel ik dat we ons concept uitbundig hebben getest doormiddel van de canvas. Aan de hand van pains en gains van de consument en pain reliever en gain recievers zijn we gaan kijken of deze matchen met elkaar.

Tijdens het interviewen heeft Sander Irene feedback gegeven dat ze meer moest durven om mensen iets te vragen. Dit heeft ze gedaan dus er is persoonlijke ontwikkeling plaats gevonden. Onze volgende stappen zijn het concept brengen naar de doelgroep.

Ontwerpen:
We hebben eerder concepten gehad bijvoorbeeld automatiseren van inventarisatie en het online hebben van een kringloopwinkel. We hebben door het onderzoeken en interviewen gemerkt dat dit niet werkt. We zijn van deze ideeën afgestapt. We merkte dat de kringloopwinkel vind dat het goed is zoals ze zijn. De eigenaren zijn dus vrij conservatief. We hebben de google design sprint techniek gebruikt naar aanleiding van de specialise me. Hier kwamen vier concepten uit. We hebben gekeken wat goed was er aan en wat niet. Hier kwam een concept uit. We hebben dit voorgesteld aan de begeleider. Hij vond dat we ons moesten focussen op iets anders, een gat in de markt van kringloopwinkel, namelijk de student als doelgroep.

Onderzoeken:
Wij hebben als team een aantal kringloopwinkels geobserveerd. Dit hebben we gedaan aan de hand van de specialize me lessen over onderzoeken: ethnografie  De kringloop winkel in Afrikaanderwijk, Blijdorp, blaak en Voorschotellaan. Hier hebben we de werknemers en klanten geinterviewd. We hebben ze een aantal simpele vragen gesteld over hoe de kringloop winkel van hun nu in z’n werk en wat voor soort type mensen er komen.

Betrokken:
Tijdens de les hebben we geleerd dat creatieve technologen tijdens het designen een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Designers kunnen iets zodanig designen dat het mensen positief of negatief gaat beindvloeden.

Later in de les hebben we een lijstje gemaakt van alle direct- en indirecte stakeholders. Bij elke stakeholder hebben wij postieve en negatieve effecten opgeschreven. We merkten dat de negatieve gevolgen bij de indirecte stakeholders vaak een ding gemeen hebben en dat is; minder omzet.

— hier schrijven over kaarten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *