Week 8- Pitch voorbereiden en gesprek met Jose

Categories Uncategorized

Dinsdag

Dinsdag in week 8 hebben we het gesprek van donderdag met Jose voorbereid. Op 1 november hebben we een praatje van Jose en daarna moesten we ons concept pitchen.

We hebben gekeken naar verschillende bronnen om onze pitch te maken

De les van Specialize me Ondernemen ging over Pitchen. Er was een man die praatte over dat pitchen niet goed was. Daarna had roel verteld dat het toch wel goed was.

We hebben geleerd welke dingen we niet moesten doen in onze pitch zoals:

  1. Het verkopen van je product.
  2. Te lang praten.
  3. Niet goed voorbereiden

Andere dingen die we wel moesten doen waren bijvoorbeeld:

  1. Beginnen met de oplossing en niet te veel focussen op het probleem
  2. Je moest weten wie je in je publiek zit.
  3. Luisteren en anticiperen dus niet improviseren.
  4. Je moet geloven in je concept.

Daarna hebben we gekeken naar deze pitch. We vonden deze pitch heel goed en wilde onze pitch op deze manier ook doen.

We hebben geprobeerd om zijn style na te doen. Hij begint met een scenario. Op deze manier verplaats je je snel in de doelgroep. Dit hebben we gedaan door een scenario op te stellen van een student die een oude laptop heeft. Als student wil je wel iets voor je oude spullen terug maar je wilt er wel snel vanaf.

Vervolgens vertelt hij over concurrenten en waarom die minder goed zijn. Wij hebben dat gedaan door een referentie te maken met marktplaats. We vertellen dat er andere platformen zijn waar je je spullen op kan zetten, maar dat die veel moeite kosten door heen en weer contact met de koper. We vertellen hier dingen die ons concept al oplost.

Daarna vertelt hij over zijn concept. Hij zegt het binnen drie zinnen waar eigenlijk de belangrijkste dingen al in zitten. Wij hebben dit ook gedaan door te vertellen wat het is en welke features het heeft.

Uiteindelijk was dit onze tekst:

Stel je voor je bent student en je hebt een oude laptop. Je vindt het zonde om weg te gooien en eigenlijk wil je er graag wat voor terug. Er zijn andere platforms waar je het op kan zetten, waar je foto moet maken van je product en eindeloos contact moet hebben met de koper.

Ons concept is de oplossing. Ons concept is een online webshop (en app) voor tweedehands spullen van en voor studenten. Je brengt je product op een plek waar je al komt zoals op school of station en wij zetten het op de site. Als je product verkocht is, krijg je een deel van de verkoopprijs terug. Voor het verkopen vereist geen contact met de koper. Dat doen wij voor je. Op deze manier ben je snel van je spullen af en krijg je er wat voor terug.

Ons concept zorgt voor de vermindering van afval en is een manier om studenten duurzaam te laten zijn.

Bedankt voor u aandacht.

 

Donderdag

Op donderdag hadden we de gesprekken met jose. Ter voorbereiding hebben we haar linkedin bekeken. Eigenlijk kende we haar al wel een beetje omdat we met haar hadden gesproken over de manier van presenteren dat ons aanspreekt.

Voordat we moesten pitchen ging ze een presentatie geven over de doelgroep. Ze vertelde bijvoorbeeld dat je vaak drie verschillende dingen wil krijgen van mensen :

  1. Je wilt dat de persoon iets doet. Je hebt bijvoorbeeld testers nodig.
  2. Je hebt informatie nodig. Bijvoorbeeld mensen die hetzelfde concept hebben geprobeerd te maken wat niet lukte.
  3. Je hebt geld nodig.

Ook vertelde ze dat je het beste gewoon een gesprek kan beginnen met iemand ipv je concept pitchen.

Toen we het gesprek hadden heeft Irene gepitcht. Roel en Jose vonden de pitch goed die we hadden gemaakt. We vroegen aan haar of ze tips had. Ze zei dat we onze doelgroep specifiek moeten houden. Hierdoor is de kans op het slagen van het concept groter. Je kan later altijd nog uitbereiden. Ze zei dat een valkuil van ons was dat we te snel te diep in de details wilde gaan. Het is belangrijker dat we in de grote lijnen blijven kijken en daarna elke stap uitdiepen. Als mensen iets positiefs of negatiefs zeiden over ons concept moesten we dit opschrijven en later kijken of we er iets mee gingen doen of niet anders moesten we het gewoon links laten liggen. Ze vond het cashback een goed onderdeel van ons concept, omdat we daardoor een circulair model hebben gecreeƫrd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *