Ondernemen ViaTim + business canvas

Categories Uncategorized

Vandaag zijn we met het hele team naar de specialize me les ondernemen geweest. Michiel, de oprichter van viatim, kwam spreken over zijn bedrijf. Er waren een paar dingen die interessant waren. Hij vertelde namelijk over de manier hoe hij pitcht. Dit is aan de hand van why, how, what.

We hebben een filmpje gekeken van Simon Sinek. Hij vertelde over hoe bedrijven deze manier gebruiken. Sommige gaan van buiten naar binnen. Apple vertelt zijn verhaal beginnend bij de why en eindigen bij de what. Op deze manier is het meer inspirerend en zijn mensen sneller geneigd om je product te kopen. We willen onze eind pitch baseren op deze manier. We moeten dan een goede why hebben/verzinnen. We hebben een how en what al.

Een ander aspect wat Michiel vertelde is dat hij bleef leren tijdens het proces van zijn startup. Het ging hem niet om het geld maar hoeveel hij had geleerd. Hij hielt het model: Build Measure Learn, aan. Telkens als ze iets nieuws probeerde, gingen ze het testen. 

We hebben nadat Michiel weg was het business model canvas ingevuld. Hierin hebben we ook bekeken welke kosten er zijn per maand. Dit viel onder Cost Structure. We hebben gekeken naar verschillende dingen;

  • Opslagruimte €80
  • Marketing 0€
  • Webservices 35€
  • Totaal: 125€

Onze revenue stream is de 10% die we krijgen van elk product dat verkocht is. Dit betekent dat we in de maand 1250€ omzet moeten draaien om gelijk te spelen. Als we in berekening meenemen dat het gemiddelde product 20€ kost moeten we zo’n 60 producten verkopen per maand. Producten kunnen vijvoorbeeld oude telefoon, horloges en kleding zijn. 

Een ander onderdeel op het Business Model Canvas zijn de Key Activities. Onze key activities zijn:

  • Transparantie
  • Betrouwbaarheid: mensen weten wat voor product we krijgen
  • Ontzorgen: We nemen zoveel mogelijk weg van de klant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *