Door iemand naar je werk te laten kijken kun je toetsen of je gedachteproces klopt, en of je in staat geweest bent om deze gedachtes concreet te maken in het ontwerp. Kritiek gaat altijd over het wérk, niet over de persoon. Niemand maakt in één keer het perfecte ontwerp, er zijn altijd keuzes en invalshoeken die je niet hebt overwogen. Kritiek kan soms bot zijn, maar altijd met het doel om het werk te verbeteren! Als je elkaars werk bespreekt kijk je naar het proces (welke stappen zijn er gemaakt) en naar de resultaten (wat is de kwaliteit van de stappen). 
Daarvoor kun je deze tool gebruiken maar dat hoeft natuurlijk niet. Beter nog: Ontwikkel je eigen principes!
…. …. …. …. ….

4 principes x 5 ontwerpelementen =

20 aandachtspunten

4 principes

Een goed visueel ontwerp is de synthese tussen de soms tegenstrijdige wensen en eisen van de belanghebbenden om het gestelde doel waarvoor je het ontwerp maakt te behalen. In dit proces maak je veel keuzes. Principes helpen je de afwegingen te benoemen en op deze keuzes te reflecteren*.

BETEKENIS Semiotiek, cultuur Optimal Match
ORGANISATIE Structuur, module Unity in Variety
IDENTITEIT Stijl, representatie Most Advanced, Yet Acceptable
EENVOUD Elegantie Maximum Effect for Minimum Means

5 ontwerpelementen

Ieder gerealiseerd (visueel) ontwerp bestaat uit concrete elementen die in samenhang de gewenste functionaliteit ondersteunen en de gewenste uitstraling hebben.

Vorm vormentaal (inclusief textuur, gewicht)
Kleur kleurpalet, kleurcontrast, licht
Typografie fontkeuze en opmaak
Beeld fotografie, video, beweging
Tone of voice taal, slogan, geluid, muziek

20 aandachtspunten

Door de principes te combineren met de elementen ontstaan 20 aandachtspunten. Als je je bij het bespreken van een schets beperkt tot 1 aandachtspunt kun je duidelijker zien hoe een principe voor dat element ingezet kan worden. Ook ontdek je dat er variaties zijn die je kunt schetsen om dit beter te onderzoeken.  Door dit te herhalen train je jezelf in het maken en beargumenteren van visuele ontwerpkeuzes.

* De principes betekenis, organisatie, identiteit en eenvoud; Optimal Match, Unity in Variety, Maya en Maximum Effect for Minimum Means, zijn gebaseerd op het artikel “Design aesthetics: principles of pleasure in design” van Paul Hekkert in Psychology Science, Volume 48, 2006.