King of Colors: Game Concept

In short: King of Colors is een game waarin vijf verschillende teams zo snel mogelijk een willekeurige  locatie moeten veroveren in het stadscentrum van Rotterdam.

Hogeschool Rotterdam Overtref Jezelf2

Gameconcept: Teams vechten om verschillende locaties in Rotterdam te veroveren. De locaties worden bekend gemaakt via Tweets op Twitter. Zodra de eerste locatie bekend is, wordt na verovering of een maximale tijd, via een Tweet een nieuwe locatie actief gemaakt. Dit onder vermelding van hashtag #HROCMDLOCA #KOC (still under debate).

De nieuwe eerstejaars CMD studenten worden opgedeeld in teams van 10 studenten*. Zij krijgen een teamcode (kleurcode en teamnummer), een kaartje van het speelgebied in Rotterdam en krijgen te horen hoe het spel in zijn werking gaat (korte presentatie*). De teams moeten ondertussen Twitter en/of de hashtag nauwkeurig in de gaten houden om te zien welke locatie actief is, wanneer een locatie veroverd is door een ander team en welke locatie vervolgens actief wordt.

 

VERBIND STAD: Door middel van de Magic Circle (weg zien te vinden, locaties herkennen)

VERBIND LEERLINGEN: Door middel van samenwerken (Rotterdammers bij niet-Rotterdammers

INTERACTIEVE MEDIA: Twitter (en eenfysieke kaart).

KEUZES: Kiezen of je voor de locatie gaat of wachten op een locatie die dichterbij is

MAGIC CIRCLE: Een afgebakend gebied in het centrum van Rotterdam.

MEANINGFUL PLAY: Er ontstaat meaningful play doordat je keuzes kan maken over hoe je dit aan gaat pakken: ga je voor snelheid, of tactiek?

 

GEKOZEN THEMA EN HOE DIT TOT UITDRUKKING KOMT IN HET SPEL:

Het gekozen thema is ‘Kleur’, dit is terug te vinden in het spel doordat de objecten in het stadscentrum en op de kaart in kleur opgedeeld worden (leraren & peercoaches een Maglite met hierop kleurfolie schijnen op een oppervlak). Verder zijn de teams opgedeeld in kleur.

 

WIE BEHOORT TOT DE DOELGROEP:

Studenten die nieuw zijn aan de hogeschool Rotterdam (en/of de stad). Door gebruik van interactieve media wordt het gerichter interessant gemaakt voor (nieuwe) CMD studenten.

 

HOE VERLOOPT HET SPEL (REGELS – KEUZES – DOEL)

Voor dit spel is er een mobiel nodig en een fysieke kaart met hierop alle locaties duidelijk aanwezig.
Er zijn twee groepen: de “Racers” (meerdere teams met studenten) en de “Spotters” (niet-studenten). De Spotters plaatsen een tweet met locatie. Het doel is dat Racers tegen elkaar racen om zo snel mogelijk op een actieve locatie te komen aan de hand van de kaart. Wanneer de Racers als team op locatie aankomen, plaatsen zij een tweet met hun team-tag, hashtag en locatie-tag. Hierdoor ontvangen zij als team een punt. Zodra een locatie is veroverd, wordt een volgende locatie actief. De keuze zit het in het wel of niet tactisch spelen. Zo kan je bijvoorbeeld proberen naar de locatie te racen maar je kan ook al naar de volgende gaan om de rest voor te zijn. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook spelers verwarren door te bluffen via tweets. Er zijn verschillende teams die tegen elkaar racen naar de spotter locatie. Het team met de meeste punten wint. De regels zijn simpel, je voldoet aan de eisen voor een punt.

 

HOE KOMT DE MAGIC CIRCLE TOT STAND:

De magic circle komt tot stand door het doel. Je kunt overal naar heen – maar of het zin heeft, of het wat toevoegt aan het behalen van ‘t doel is niet

 

WAAR ZIT DE MEANINGFUL PLAY IN DIT SPEL:

 

*(hogeschool rotterdam communicatie en media locatie)

 

*(op basis van het idee dat er 100 studenten zijn, die gedeeld door 2. 50 leerlingen die het spel spelen opgedeeld in 5 groepen van 10 studenten).

 

*(hoeveel locaties zijn leuk en hoeveel leraren & peercoaches doen ermee)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *