Briefing 2: Ontwerpproces

Onderzoek

Het belangrijkste van deze briefing zijn toch wel de onderzoeken die we hebben uitgevoerd. De conclusies van de onderzoeken naar doelgroep waren belangrijk om knopen door te hakken binnen het spel. Eén van de belangrijkste conclusies was dat een spel niet te lang moet duren voor studenten en niet verplicht moet voelen. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we locaties hebben geschrapt en de tijd van de game is volledig aangepast op de conclusie van dit doelgroeponderzoek. Ook aan het gevoel van verplichting hebben we gewerkt (lees: gameconcept). Het onderzoek naar het thema heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we de verdieping hebben opgezocht binnen het thema. Locaties zijn hierdoor één van de belangrijkste game-onderdelen geworden.

Door het werken aan het themacollage en de moodboards kregen we een goed visueel beeld van het spel. Welke kleuren gaan we gebruiken, welke onderwerpen zijn visueel interessant.

 

1_caucasian_boy_1_asian_girl_1_african_american_girl_-_High_School_or_College

Concept ontwikkelen

Door uitgebreid creatieve technieken (brainstormen, long-short list) toe te passen zijn we op een veelvoud aan ideeën gekomen. Het enige probleem wat we ondervonden was keuzes maken. Het was de bedoeling om niet al te moeilijk doen en gewoon keuzes te gaan maken. Dit zijn we gaan proberen en zijn begonnen met het idee van het veroveren van gebieden en ‘iets met kleur doen’. Dit ging een stapje verder naar het ‘King of the Hill’-gameconcept, en door steeds te blijven brainstormen (wat kan beter, hoe kan het interessanter?) zijn we stap voor stap bij dit definitieve gameconcept gekomen. Eindelijk hadden we een naam voor de game en een concept waar we allemaal enthousiast over waren en potentie in zagen.

Verbeelden

Tijdens dit gedeelte van het ontwerpproces waren we vooral bezig met wat we willen gaan verbeelden, wat wordt onderdeel van de magic circle en hoe kunnen we game visueel aantrekkelijk maken. Ook hierover zijn we gaan brainstormen en zijn we allereerst begonnen met het maken van een moodboard van de game, met alle associaties die wij maakten. Dit zodat we op één lijn zitten over wat de stijl van de game gaat worden.

 

1799141-damnation_kingofthehill_shaft__4__noscale

Realiseren

Zoals wij ‘Concept ontwikkelen’ te lezen valt, zijn we zo aan ons King of Colors-gameconcept gekomen. We begonnen uiteindelijk aan het stellen van kritische vragen over de gameplay. Langzaamaan de game ontleden en het gaan definiëren van het doel en de spelregels. Maar dit gaan we verder allemaal uitwerken bij de derde briefing!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *