Team Factsheet

KING OF COLORS

CMD1A

TEAM 1
Mark Bijl
Cynthia Saviano
Mirza Henic
Ruben Landman
Jop van As

01-09-2015 t/m 30-10-2015

Onze opdrachtgever, Hogeschool Rotterdam, heeft ons de opdracht gegeven om een spel te ontwikkelen dat gespeeld gaat worden door nieuwe eerstejaars CMD studenten.

King of Colors is een live action game die je bij schemering of in het donker speelt, waarin meerdere teams het tegen elkaar opnemen om als eerst op een locatie te komen en zo punten te verdienen. Ze leren hierdoor al spelende de stad en elkaar kennen. Het spel moet gebruik maken van interactieve media, de leerlingen met de stad en met elkaar verbinden, met eenvoudige spelregels werken en voldoen aan de basisprincipes van games. Ons spel doet dit als volgt:

  • Het spel maak gebruik van een sociaal platform dat interactief wordt gebruikt om te kijken welke locatie actief is en dus veroverd moet worden.
  • De magic circle van het spel is Rotterdam. Door Rotterdam als speelveld te gebruiken, krijgen de studenten de kans om de stad te leren kennen.
  • Het spel wordt gespeeld in groepen van tien. Door samen te spelen krijgen zij de ruimte om contact te leggen met elkaar.

Verder heeft het spel een doel, regels, keuzes en krijgt zo dus meaningful play. Het doel is om als eerst bij een locatie aanwezig te zijn, de regels zijn eenvoudig en spreken voor zich,  de keuzes worden beschikbaar door de ruimte binnen de regels.

HET VERBAND TUSSEN DE OPDRACHTGEVER EN DE DOELGROEP 

Het verband wat de opdrachtgever heeft met de doelgroep is dat de opdrachtgever uiteindelijk het spel moet gebruiken om de doelgroep dichter bij elkaar te brengen en zodoende de doelgroep bekend maken met de stad waarin zij gaan studeren. Het enige probleem is dat de doelgroep, eerstejaars studenten, waarschijnlijk niet zitten te wachten op een “kennismaking spel”. Dit hebben wij opgelost door middel van het geven van beperkte vrijheid (en ze onbewust te verplichten tot spelen). Als individuele student kun je namelijk besluiten niet (meer) mee te doen aan het spel. Doordat de hele groep aanwezig moet zijn op locatie om punten te scoren, verpest je het dus voor je eigen team. Uit doelgroep-onderzoek is gebleken dat beginnende studenten een negatief beeld in de eerste weken proberen te vermijden.

SPELREGELS

Peercoaches / Docenten:

  • Er wordt één peercoach of docent aangewezen om Twitter te beheren.
  • De actieve locaties komen overeen met de locaties van de kaart.
  • Locaties worden bekend gemaakt via een tweet op Twitter met daarbij de hashtag van het spel, een geotag en de punten die bij deze locatie verdient kunnen worden.
  • Er is maar één hashtag.
  • Er mag maar één locatie actief zijn.
  • Het team dat als eerste aanwezig op de actieve locatie is, krijgt de punten die bij de locatie bekend zijn gemaakt.
  • Op de actieve locatie is een peercoach of docent zichtbaar aanwezig met een Maglite.

Teams:

  • Om de punt(en) in ontvangst te kunnen nemen moet je met heel het team aanwezig zijn.
  • Elk team moet beschikken over minimaal één smartphone met daarbij een mobiel data netwerk.

Punten(toewijzing):

  • De eerste 10 locaties zijn één t/m vijf punten waard
  • De laatste locatie is één t/m vijfentwintig punten waard
  • Punten kunnen hier gegenereerd worden door de peercoach of docent die Twitter beheerd. https://www.random.org

 

CONCEPT

King of Colors is een live action game die je bij schemering of in het donker speelt, waarin verschillende teams het tegen elkaar opnemen om als eerst bij een locatie te komen en zo de punten werven. Ze leren spelende wijs de stad en elkaar kennen door middel van de magic circle; Rotterdam en het teamverband. Meerdere teams racen om als eerste bij verschillende locaties in het centrum van Rotterdam aan te komen en zo hun punten te werven.

Elke team bestaat uit 10 studenten en krijgt een teamkleur en bijbehorende sticker ter herkenning. Zij moeten aan de hand van de kaart en Twitter zo snel mogelijk aanwezig zijn op de actieve locatie en zullen, wanneer zij er als eerst zijn, punt(en) in ontvangst nemen. Via het sociale platform van Twitter zal de actieve locatie bekend worden gemaakt, samen met de hoeveelheid punten dat een locatie waard is. Deze tweet is te vinden via een hashtag die opgezocht kan worden op hun mobiel, hiervoor is een Twitter-account geen vereiste. Het is echter wel verplicht dat minimaal een persoon uit het team beschikt over een mobiel met 3G om zo Twitter te kunnen bekijken en deel te kunnen nemen aan het spel. De teams mogen de hashtag gebruiken om zelf ook tweets te versturen die dan zichtbaar zijn voor de andere teams (en zo bijvoorbeeld tact kunnen toepassen).

Tijdens een korte introductie-bijeenkomst worden de spelregels aan de studenten uitgelegd en ontvangen zij een kaart met de locaties van het spel. Enkel de op dat moment actieve locatie, die bekend wordt gemaakt via Twitter, kan punten opleveren. Deze locatie en hoeveel punten de locatie exact waard is, wordt bepaald door een leraar of peercoach en bekend via de Twitter account. Zij posten een tweet met een locatie tag en een hashtag en de punten die de locatie waard is. De locatie tags komen overeen met de locaties op de bijgeleverde kaart.

De locatie is maximaal 15 minuten actief of totdat een team de locatie binnen de maximale tijd veroverd. Zodra een locatie is veroverd of de actieve tijd verstreken is, wordt hiervan een vermelding gemaakt op Twitter en komt er een nieuwe locatie actief.

Om punten te krijgen moet je als compleet team van 10 studenten als eerst present zijn op de actieve locatie. Hoeveel punten de locatie waard is wordt bepaald door middel van randomisatie. De punten van de eerste 10 locaties zullen tussen de 1 en 5 vallen. Dit creëert ruimte om tactisch te spelen als team. Bij de laatste locatie wordt een randomisatie gebruikt tussen de 1 en de 25 punten. Dit creëert de mogelijkheid om met een achterstand toch nog te winnen en houdt de spelers gemotiveerd. Het spel is afgelopen wanneer alle 10 locaties actief zijn geweest. Het team met de meeste punten wint.

RELATIE MET DE DOELGROEP

Het spel dat wij ontwikkeld hebben zal beter aanslaan dan de meeste “kennismaking” spelletjes, omdat de leerlingen hier de vrijheid krijgen om te gaan en staan waar ze willen. Hierdoor ontstaat er een atmosfeer waarin de leerlingen de ruimte krijgen om ontspannen deel te nemen, maar ook te communiceren met medestudenten. Bespreken hoe ze willen winnen, bespreken wat hun tactiek gaat zijn. Gaan ze lopen of pakken ze het OV? Pakken ze elke locatie of slaan ze er een over om eerder bij een andere te zijn die wellicht meer punten waard is? Dit spel biedt allerlei mogelijkheden die het spel uiteindelijk erg leuk maakt om in teamverband te spelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *