Briefings

Schermafbeelding 2015-10-29 om 16.50.16 Schermafbeelding 2015-10-29 om 16.50.32 Schermafbeelding 2015-10-29 om 16.50.54 Schermafbeelding 2015-10-29 om 16.51.04

Briefing 3 KISS

Keep it simple, stupid. Houd het spel eenvoudig, maak heldere keuzes. Neem als uitgangspunt dat een speler het spel begrijpt binnen 5 seconden.

1. Onderzoek naar vormgeving, content en structuur van het spel

Onderzoek het concept op gebied van vormgeving (kleur, lettertypes, illustraties, enz.),

content (teksten, aanwijzingen, informatie, regelgeving, enz.), structuur (duur, volgorde, puntentelling, flow, enz.). Trek conclusies. Verwerk de conclusies in het spel. Laat zien en beschrijf hoe je bij het onderzoeken te werk bent gegaan (beeld en tekst), welke bronnen je hebt aangesproken en welke conclusies je hebt getrokken. Laat zien en beschrijf welke aanpassingen in het spel zijn gedaan naar aanleiding van de onderzoeken. Plaats de onderzoeksresultaten met conclusies en de spel aanpassingen op het teamblog.

2. Concept ontwikkelen 

Maak het concept concreter door keuzes te maken. Hoe extremer je de keuzes doorvoert hoe sterker het concept waarschijnlijk zal worden. Pas binnen je team creatieve technieken toe zoals brainstormen en/of mindmappen. Vanuit het KISS concept volgen het spel en de spelregels. Spelregels bestaan uit omschrijving van de doelgroep, het doel van het spel en eenduidige regels. Plaats de brainstorm en/of mindmaps op het blog, geef aan welke heldere keuzes gemaakt zijn en plaats de spelregels op het teamblog.

3. Verbeelden

Na onderzoek en conceptontwikkeling ga je het spel en de spelregels verbeelden: maak schetsen, experimenteer en probeer uit. Iedereen binnen het team neemt deel aan het verbeelden! Iedereen plaatst zijn/haar schetsen op het teamblog. Naar aanleiding van de vele schetsen en ideeën wordt er gekozen. Licht de keuze toe. Plaats de gemaakte keuzes met toelichting apart op het teamblog.

4. Realiseren

Ga de spelregels en het spel realiseren. Nu maak je alles definitief, het spel, de spelregels, de verpakking, alles is klaar. Een ander team speelt jullie spel. De rolverdeling is als volgt: 1 fotograaf, de rest is observant (verdeel onderstaande vragen). Probeer je mond dicht te houden en niets uit te leggen, maar observeer in stilte. De spelers van een ander team spelen het spel, te beginnen met het lezen van de spelregels. De fotograaf maakt foto’s. De observanten letten op wat er gebeurt tijdens het lezen van de spelregels en het spelen. Noteer wat je ziet, werk aan de hand van de volgende vragenlijst.

Spelregels 

  • Wat is het doel van het spel en welke keuzes kan men maken?
  • Wie is de doelgroep en komt dit tot uitdrukking in de vormgeving van de spelregels?
  • Begrijpen de spelers de spelregels tijdens het lezen direct of kost dat enige moeite?
  • Is het lezen van de spelregels motiverend om het spel te gaan spelen?
  • Wat is het thema van het spel en hoe komt dit tot uitdrukking in de spelregels en de game zelf?
  • Hoe zou je de gebruiksaanwijzing kunnen verbeteren?

Spel 

  • Hoe is het spel verloop (doel, regels, keuzes)?
  • Zit de flow van het spel goed in elkaar (duur, volgorde, puntentelling)?
  • Hebben de spelers plezier, wanneer precies en waar zie je dat aan?
  • Wanneer merk je dat er een gedragsverandering plaatsvindt bij de spelers?
  • Hoe komt de magic circle tot uitdrukking?
  • Waar zit de meaningful play in het spel? (geef ook visuele voorbeelden)
  • Hoe zou je het spel kunnen verbeteren?

Opdrachtgever

  • Verbindt het spel iets dat typerend is voor Rotterdam met de studenten.
  • Op welke manier versterkt het spel de onderlinge band tussen de studenten?
  • Hoe wordt bij het spel gebruik gemaakt van interactieve media?
  • Wat zijn de succes factoren van dit spel?

Leg de antwoorden uit, enkel “ja” is onvoldoende natuurlijk. Maak een goed leesbare tekst. Je mag natuurlijk extra- of andere factoren benoemen die specifiek zijn voor jullie spel. Na het spelen ga je de spelers vragen stellen over je notities, vraag ook hoe het spel wordt ervaren en vraag tips! Zet de foto’s en de uitkomsten van de analyse op het teamblog.

Let op! Observeren doe je zonder iets te zeggen!

Deliverable

Deadline: vrijdag 9 oktober om 17.00 uur staan alle deliverables op het teamblog. Het spel en de spelregels zijn zo goed als klaar.

Ontwerpproces

Iedere stap van het ontwerpproces ga je met je team toelichten. Lever onderstaande deliverables op en voeg toe op de teamblog. Het teamblog is nu zo goed als klaar.

Onderzoek

Zet de planning op het teamblog.

Onderzoek Vormgeving + conclusies en bronnen

Onderzoek content + conclusies en bronnen

Onderzoek structuur + conclusies en bronnen

Geef aan welke spelaanpassingen er zijn gedaan naar aanleiding van de onderzoeken.

Conceptontwikkelen

Laat hier een veelheid aan ideeën zien. Maak je keuzes duidelijk en beschrijf wat het concept inhoudt. Plaats de brainstorm en/of mindmaps op het blog en plaats de spelregels op het teamblog.

Verbeelden

Iedereen plaatst zijn/haar schetsen op het teamblog. Licht de gemaakte keuzes toe op het teamblog.

Realiseren

Spel afmaken en laten spelen door een ander team en analyseren. Het spel, de spelregels, de verpakking, alles is klaar. Zet de foto’s en de uitkomsten van de analyse op het teamblog.

 

 

 

 

 

Briefing 4 LET ’S PLAY

In deze briefing staat informatie over deliverables en deadlines. Belangrijk is de expositie op vrijdag 30 oktober waar de spellen worden gespeeld en beoordeeld! Ook zal er een winnaar zijn.

Deliverables

Teamblog 

Spel & Spelregels

Team factsheet

Peer evaluatie

Individuele reflectieaffiche

Teamblog

Het teamblog dient compleet te zijn zodat student en docent zicht hebben op proces en rolverdeling.

Spel & Spelregels

Deze lever je hardcopy in vóór de deadline bij je docent. Maak afspraken hoe en waar dit precies gebeurd.

Team factsheet

Maak het team factsheet samen met je team. Deze poster maak je volgens het template dat te vinden is op natschool. Beantwoord samen de vragen die je in het template vindt en zorg dat de aparte onderdelen eenduidig zijn vormgegeven en de poster samenhang heeft met het spelconcept.

Peer evaluatie

ga je teamleden feedback geven aan de hand van een peer evaluatie formulier (Dit krijg je via mail toegestuurd). Vul het formulier in voor ieder afzonderlijk teamlid, de docent heeft automatisch inzage.

Individueel reflectieaffiche

Je gebruikt het teamblog, de gekregen feedback van de peer evaluaties en je eigen inzicht om te reflecteren op je eigen proces. Dit visualiseer je en leg je uit in een affiche volgens het template dat te vinden is op natschool.

Deadline 1

Vrijdag 16 oktober om 17.00 uur staat het teamfactsheet op het complete teamblog en is het spel met de spelregels ingeleverd bij de docent. Ook lever je het teamfactsheet hardcopy in kleur in bij de docent. Iedereen heeft voor alle afzonderlijke teamleden de peer evaluatie gemaakt.

Deadline 2

Vrijdag 30 oktober om 8.30 uur heb je het individuele reflectieaffiche uitgeprint in kleur en dit neem je mee naar de bespreking.

Bespreking van de individuele affiches gebeurt per team samen met je docent op vrijdagochtend 30 oktober en start vanaf 8.30 uur. Je docent maakt een schema. Na (of voor) het bespreken heb je tijd om de expo in te richten. Het ingeleverde werk van deadline 1 kun je gebruiken om de expositie mee in te richten, spel, spelregels en team factsheet. Je kunt natuurlijk ook extra’s meenemen om het concept, de magic circle en het spel nog beter te demonstreren. Het zou helemaal te gek zijn wanneer het spel ook daadwerkelijk kan worden gespeeld natuurlijk…

Om 12.30 uur is er een kick-off en om 14.30 loopt de expo ten einde. Derde verdieping Wijnhaven 99.

Hieronder komt informatie over de expo.

Vrijdag 30 oktober verdieping 3, ruimte indeling en plaats bepaling per team is te vinden op de dag zelf op de derde verdieping.

  •   8.30 uur – 12.00 uur Teambesprekingen
  • 12.00 uur – 12.30 uur Pauze
  • 12.30 uur – 12.40 uur Expo kick-of.
  • 12.40 uur – 13.50 uur Spellen spelen en beoordelen wie een goed spel/product heeft.
  • 13.50 uur – 14.00 uur Prijsuitreiking!
  • 14.00 uur – 14.30 uur Beoordeling eigen spel/product adhv een formulier, lever ingevuld in bij docent.
  • 14.30 uur – 15.00 uur Ruimte opruimen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *