TLE1 – Bijeenkomst 25 september 2018 (week 4)

Vandaag zijn wij bijeengekomen om te brainstormen en te denken over ideeën. In week 3 hadden wij research gedaan en veel onderzocht over wat voor problemen tevoorschijn zijn gekomen in de overgang van aardgas naar duurzaam.

Wij zijn daaruit op 2 verschillende “doelgroepen” gekomen die wij geconcludeerd hebben met behulp van onze aannames:

  • Mensen die niks weten over de energietransitie.
  • Mensen die wat weten over de energietransitie, maar er niet genoeg interesse in stoppen.

Aan de hand van deze doelgroepen gaan wij 2 (of meer) brainstormsessies houden.

Dion had netjes nog zijn brainstormbestand van vorig jaar waar verschillende brainstormtechnieken in stonden ( staat in de dropbox ).

Wij hebben besloten de volgende brainstormtechniek te gebruiken voor vandaag: “Hot Potato”. Het doel van deze brainstormsessie is om woorden aan elkaar te relateren en daaruit leuke ideeën te vormen.

Elk persoon zal een woord opschrijven, daarna zal elke member een woord moeten opschrijven binnen 10 seconde dat zij relateren aan het woord wat de vorige member heeft opgeschreven. Hieruit hebben wij 4 post-its met 4 verschillende termen per post-it gekregen.

Wij hebben 8 post-its in totaal gekregen omdat wij per doelgroep 1 sessie hebben gehouden. Dit zijn de volgende resultaten die wij hebben gekregen:

Mensen die niks van energietransitie weten:

1: Toon, kleuren, op hoogte brengen van gebruik, lampen.

2: Ouderen, geen computer, geen aandacht, communicatie

3: Marketing, geen internet, dom, gaat niet goed

4: Zonnepanelen, duur, brochure, wetgeving

Mensen die er van af weten, maar er geen interesse in tonen:

1: CO2 Uitstoot, kosten, water, giftig

2: Kerncentrale, explosies, beam, gif.

3: Internet, mooi, hond, afval.

4: IOT, Koelkast, slecht, digitale scherm.

Na de brainstormsessie hebben wij besloten om op basis van deze woorden/termen,  (op z’n minst 25) een lijst met ideeën op te stellen ( elke deelnemer maakt zijn/haar eigen lijst) en op basis van deze lijst zouden wij verder kunnen brainstormen.

Eneco

Na onze bijeenkomst zou een Eneco spreker een presentatie geven over wat Eneco doet voor de energietransitie. Wij zagen hier een mooie opportuniteit in en vroegen de spreker of hij geïnteresseerd was om met ons aan tafel te zitten zodat wij een interview konden afleggen met de volgende aannames:

  • Eneco doet er weinig aan om klanten te werven en aan te moedigen.
  • Het bedrijf is nog niet zelf volledig op groene energie.
  • Er zijn nog geen positieve cijfers tevoorschijn gekomen.

Vragen:

  • Op wat voor manieren werven jullie nieuwe klanten?
  • Op wat voor manieren informeren jullie klanten over de energietransitie?
  • Hebben jullie al een schatting gemaakt over hoeveel mensen er al over weten en hoeveel mensen zich instemmen?
  • Hoe actief zijn jullie met het benaderen van klanten over groene energie?
  • Bieden jullie zonnepanelen aan?
  • Hoeveel % van de klanten zijn al op groene energie?
  • Zijn jullie zelf al op groene energie?

Antwoorden staan in de dropbox, met een opname van de interview en een bestandje die Roel in elkaar heeft gezet.

Enquete resultaten:

Equete – Reacties De Energietransitie

Creative sessions:

Brainstorm methodes – Creative sessions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *