Google Digitale Werkplaats

Categories Uncategorized

Vandaag hebben we als team een cursus gevolgd in de Google Digitale Werkplaats bus. Deze cursus werd aangeboden door Google en ging over E-commerce voor webshops.

Omdat ons project technisch gezien een webshop is (flink veel onderdelen) vonden we het handig om deze cursus te volgen. De persoon die de cursus gaf heeft ons ook persoonlijke tips gegeven die we kunnen gebruiken voor ons project.

In de cursus zijn onder andere de volgende dingen behandeld:

  • Vindbaarheid van je webshop
  • Voordelen van webshops:
    • Een 24/7 online winkel
    • Groter bereik
  • Wie zijn je concurrenten
  • Hoe moet je te werk gaan
  • Hoe wil je jezelf vermarkten?
    • Via Google Ads
    • Via Facebook: dan heb je direct Instagram en Facebook Messenger erbij
  • Op welke device zit je doelgroep, en zorg er voor dat je hier rekening mee houd. Zo is het handig om te weten dat
    • 93% van de online verkopen gedaan worden via de computer of tablet
    • nog maar 7% via de telefoon. Terwijl via de telefoon wel weer 70% van de producten gevonden en worden bekeken. Alleen afrekenen is vaak aantrekkelijker via de computer omdat dit vaak makkelijker is.
  • Zorg er voor dat afrekenen zo makkelijk mogelijk gaat. Veel mensen haken af tijdens het afrekenen van hun bestellingen, zorg er voor dat de flow zo min mogelijk doorbroken wordt. Forceer een gebruiker vooral NIET om een account aan te maken of te forceren om in te loggen, zorg er voor dat ze met een klik op de knop als gast kunnen doorgaan.

Betalingen en buitenlandse studenten
Ons project vind in dit geval plaats binnen de Hogeschool Rotterdam, als tip gaf hij dat je ook goed oplet welke betaalmethodes je gaat toestaan: Hogeschool Rotterdam heeft veel studenten binnen en buiten Nederland. Terwijl Nederlanders gewend zijn om via Ideal te betalen is dat voor buitenlandse studenten niet het geval, zij gebruiken vaak Paypal of creditcard. Wij moeten dus er voor zorgen dat er niet alleen via Ideal betaalt kan worden. En onze webshop in meerdere talen moeten aanbieden.

Verzenden van spullen
Iets wat belangrijk is maar waar vaak niet aan wordt gedacht is hoe webshops hun producten verzenden naar hun klanten. Gebruik je PostNL, DHL of een andere verzender, kan het zo zijn dat je doelgroep die bezorger niet kent. Bij webshops voor wat oudere mensen, gebruiken ze vaak PostNL als partner omdat deze groep mensen de andere bezorgers vaak niet kennen en het niet vertrouwen als ze op via die bezorger een pakketje ontvangen.

Coolblue daarentegen heeft een eigen bezorgservice die ze gebruiken om een extra glimlach te geven tijdens het bezorgen van de bestellingen. Stel ze zouden PostNL gebruiken, zijn dat vaak ZZP’ers die tussenpersoon zijn van PostNL en vaak onder hoge druk werken. Het is dan vervelend als een bezorger chagrijnig snel je pakketje afgeeft en gelijk weer weg is omdat hij achter schema loopt. Door hun eigen service kunnen ze makkelijker de garantie krijgen dat de contact tussen klant en bezorger bijna altijd goed verloopt.

De customer journey
Hey, daar is die dan! De customer journey! Ze lieten hier zien dat het belangrijk is om je klant aan je te binden, het duurt vaak lang voordat ze een aankoop doen nadat ze een product zien. En nadat ze producten hebben gekocht, hoe behoud je ze als klant? Onder andere door middel van referrals of nieuwsbrieven. Het is dus belangrijk dat je het voor je klant zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maakt om bij je te bestellen.

Geef korting aan klanten na een bestelling, of geef ze korting/geld door mensen door te verwijzen (via een link) of door mensen je webshop laten aanraden.

(tekst gaat door onder de foto)

Maak gebruik van Social Media, marketing en online vindbaarheid

Hoe ga je als webshop gebruik maken van social media, welke kies je uit en waar zit je doelgroep. Een erg belangrijke tip die werd gegeven is dat je goed de resultaten moet bekijken van de posts en zoekresultaten. Op insights kun je inspelen, maak er gebruik van!

Als je een nieuwsbrief hebt moet je goed in de gaten houden: rond welk tijdstip bekijken je klanten de gestuurde e-mail. Verstuur je e-mail rond die populaire tijd, dan heb je de meeste kans dat die gelezen wordt en is het minder snel mogelijk dat je e-mail onderaan de stapel komt te liggen. Andere bedrijven/klanten sturen natuurlijk ook marketing of andere e-mails naar die persoon.

En zo hebben we nog veel meer informatie gekregen. We hebben de sheets ontvangen om na afloop de presentatie nog eens door te nemen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *