Retrospective 2 overzichtblog

Categories Uncategorized

Ondernemen

Irene heeft de pitch gedaan voor Jose. Ze heeft hierbij persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt, want ze vindt het minder leuk om pitches te geven en voor een groep te spreken. Hierdoor kon ze dit oefenen. De pitch doen ging goed en ze heeft geleerd om pitches goed voor te bereiden. Ook werd ze er zelfverzekerder door.

We hebben nog een pitch gedaan. Die heeft branko gedaan. Deze pitch was voor iedereen. Je moest je concept vertellen aan de andere groepjes en feedback vragen. De pitch ging minder goed dan verwacht, maar het was wel een leermoment. We hebben hier meer over geschreven in deze blogpost:

http://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t7/2018/11/08/pitch-feedback/

Jasper heeft een boek gelezen over ondernemen: Breken met banken. Het belangrijkste wat weuit het boek konden halen is dat door moeten zetten, want als je blijft doorzetten kom je uiteindelijk waar je terecht wilt komen. Hoe vaak iets ook opnieuw gemaakt moet worden.

Ontwerpen

De tweede les van ontwerpen was over de Customer Journey. We hebben dit toegepast met het team op ons project. We hebben de customer journey gedaan over het inleveren van spullen, iets kopen op de site en het ophalen van gekochte producten. We hebben hier verschillende dingen uitgehaald, zoals:

– Ontwerp website / App
– Notificatie App / Website en Email
– Openingsscherm income credits when opening
– Product delen
– Winkel MAND

– Producten / klanten regelen om op website te zetten

– Instructies schrijven voor inleveren product

– Nieuwsbrief met nieuwe producten

We hebben ook iteratief gewerkt doordat we terug gingen naar een eerder onderdeel in ons concept. Ons eerder idee was dat we een inleverpunt gingen doen waarbij een medewerker het product naar achter bracht. We hebben opnieuw naar dit idee gekeken en we hebben een alternatief verzonnen en dat zijn kluisjes die je kan openen met een code. Op deze manier kunnen studenten het zelf regelen.

Irene heeft het boek Design for Emotion gelezen. We hebben hieruit gehaald dat we moeten nadenken over welk gevoel we onze gebruikers willen geven. We hebben ook gekeken naar de color emotion guide. De kleuren die we gekozen hebben zijn donkerblauw/paars en legergroen. Deze vallen in de categorie trust en peaceful. Dit willen we graag uitstralen naar onze doelgroep. Hierdoor kunnen we een positieve relatie opbouwen met onze doelgroep.

 

We hebben een clickable prototype gemaakt in adobe xd. Op deze manier kunnen we makkelijk naar de doelgroep en meteen de usability testen.

Betrokken 

Sinds de laatste retrospective hebben we de les value sensitive design gehad. Dit hebben we besproken in deze blogpost:

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t7/2018/11/06/betrokken-value-sensitive-design-kaarten/

In deze blogpost hebben we de verschillende waardes die in ons concept zitten besproken en we hebben gekeken naar de verschillende stakeholders en de positieve en negatieve gevolgen die zitten in ons project.

Branko heeft het boek cradle to cradle gelezen. Dit boek is moeilijker om toe te passen. Maar we kunnen de gedachte dat niet alles draait om winst mee nemen.  Dit gaan wij ook toepassen op ons project. Eerst was het plan dat we 50% van de verkoop zelf houden, nu hebben we het veranderd naar 10% met een max van 5 euro. Hierdoor willen wij meer studenten stimuleren om producten in te leveren en te verkopen.

Sander heeft het boek Weg ermee gelezen. Minimalisme hebben wij in ons concept zitten. Studenten kunnen hun niet gebruikte producten brengen naar ons inleverpunt.  De prodcuten die overbodig zijn, kunnen simpel worden verkocht via ons platform. Wij zorgen ervoor dat het product online komt te staan. Als iemand dit product essentieel vindt, dan kan hij dit kopen. Wat voor de een kwantiteit is, is voor de ander kwaliteit.

Onderzoeken

We hebben een doelgroep onderzoek gedaan hier op school. We hebben hier 9 mensen geinterviewd. het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen of mensen oude spullen hebben thuis en wat ze vervelend vinden aan marktplaats. Ook hebben we aan sommige mensen ons concept voor gelegd. We kwamen achter nieuwe inzichten. Er was bijvooreeld een persoon die eigenlijk net zo lang deed met zijn spullen tot dat ze kapot zijn. We hebben meer informatie over het doelgroeponderzoek in deze blogpost:

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t7/2018/11/06/week-9/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *