TLE1 LEESWIJZER

TLE GROEP 3 LEESWIJZER PERIODE 1

 

Tijdens de afgelopen 8 tot 10 weken zijn wij hard bezig geweest met het project voor de Energietransitie. Ons team bestaat uit 4 personen: Brainilio, Dion, Jari en Roel met 3 specialize-me richtingen in totaal.

Brainilio: Betrokken

Dion: Ondernemend

Jari & Roel: Ontwerpend

In deze leeswijzer zullen wij elke richting langsgaan en vertellen hoe wij hieraan bezig zijn geweest.

(Als de blogpost onoverzichtelijk is, dan staat hier de Google drive link waarin wij deze blogpost een beetje leesbaarder hebben uitgewerkt: https://docs.google.com/document/d/1bu-y8VJcz2Lp4B6VTn3ci9VwVh4UnkwpB4xi6ouD1jk/edit?usp=sharing )

 

Beoordelingsformulier:

 

Betrokken

In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

 

Wij hebben in de conceptfase gekeken naar technologische ontwikkelen zoals de huidige bonuskaart van de Albert Heijn. Dit deden wij omdat wij de bonus kaart wilden gaan koppelen met ons concept, maar wij wisten niet of dat een mogelijkheid was. Als resultaat op feedback hebben wij besloten om het bonnetjesidee af te schrappen en onszelf in te lezen over hoe pasjes werken en of wij deze kunnen gebruiken.

Volgens de Albert Heijn is het mogelijk om Air Miles te koppelen aan je bonuskaart; dus het zou theoretisch mogelijk kunnen zijn om “Super Bespaar Punten” ook te koppelen aan de bonuskaart.

https://www.ah.nl/airmiles

 

Als team hebben wij in het begin van het project onderzoek gedaan naar bestaande oplossingen en ideeën voor de energietransitie. Aan de hand hiervan konden wij gaan brainstormen over ideeën die wij konden gaan uitwerken. De gevonden oplossingen hebben wij in een document op onze Dropbox staan. Dit hebben wij gemaakt, zodat wij een origineel idee hebben en geen idee uitbrengen die al in zijn geheel bestaat.

 

Blogpost:

http://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/09/18/tle1-bijeenkomst-18-september-2018-week-3/

 

Verder heeft Brainilio research gedaan naar waarom mensen zich niet interesseren in de energietransitie en dit vervolgens gedocumenteerd in verschillende documenten.

Vervolgens heeft Brainilio een essay geschreven waarin hij zich duidelijk betrokken heeft tot de huidige voedselproductie en hoe deze in zijn/haar werk gaat en hoeveel impact deze wel of niet heeft op het milieu en hoe het koopgedrag van mensen de laatste tijd het milieu beïnvloeden ( dit is verwerkt in zijn antropoceen research voor de betrokken specialize-me )

 

Essays:

https://docs.google.com/document/d/18esXlPK1_yaU4rakFji-AlMVXxXOxxxDI8OnlvhiRtU/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1MmgO_gzzk5VFEyDqJ9kOdIRWZBIs0-BRVny8L7rBK2g/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1A5t4md5fggg5gETL1OMk8t-BdJj7gClG6UaXO-Ca8Co/edit?usp=sharing

 

Tot slot heeft Brainilio een Value Sensitive Design bestand aangemaakt om bewust te worden over de stakeholders en klanten en hoe belangrijk positieve en negatieve effecten van onze app zijn op deze stakeholders. In het bestand wordt ook duidelijk gepraat over de privacy van deze klanten, de verantwoordelijkheid die de developers hebben en iets over onze target content.

 

Bestand Value Sensitive Design:

https://docs.google.com/document/d/1o1F-BkNSdEPNM8gbP9YFmcTXeGgbfL7jSeeLoFLeV_E/edit?usp=sharing

Ondernemen

In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

 

Wij hebben elkaar vaak genoeg op feedback voorzien; verder hebben wij altijd al onze rollen verdeeld. In onze laatste officiële feedback stand-up sessie, op 1 november, zijn wij in een aparte lokaal gaan zitten en hier hebben wij toen duidelijk 1 voor 1 per persoon gekeken naar hoe wij het deden de afgelopen weken en hoe actief wij waren, wat wij beter konden doen en wat nog verder zouden doen.

Verder proberen wij altijd rollen te verdelen, en elkaar te helpen waar het nodig is met zijn onderdeel. Wij gaan wel bij elke bijeenkomst in gesprek om te zien hoe ver wij zijn, wat wij nog moeten doen en wat wij beter kunnen doen.

Wij gaan ook altijd in gesprek met stakeholders en leggen altijd ideeën voor aan hen om zo constant feedback te verzamelen en weer in ons concept te verwerken.

 

  • Brainilio is in gesprek gegaan met PowerQ  (Weinig uit gekregen)
  • Roel is in gesprek gegaan met zijn muziekgroep
  • Dion is in gesprek gegaan met zijn vrienden
  • Jari is in gesprek gegaan met potentiële klanten en voornamelijk mensen die boodschappen doen, toen hij zijn wireframes ging testen
  • Jari & Dion zijn altijd in gesprek gegaan met potentiële doelgroepen buiten school om.

In de meeste gevallen komt ons idee gewoon positief over, maar willen stakeholders meestal meer dan alleen 1 product in onze app. Ook zijn wij door deze interactie erachter gekomen dat ons idee om de bon in te scannen niet handig was.

 

Tot slot zijn wij van plan om in de aankomende weken in gesprek te gaan met Ekoplaza & Albert Heijn om te kijken hoe ons idee het beste in hun winkels toepasbaar is.

 

Ontwerpen

In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

 

Met behulp van de Google Design Sprints zijn wij altijd op verschillende ideeën gekomen en hebben wij met de methode van de COCD box ideeën kunnen weggooien en itereren. Wij waren eerst gekomen met een groot idee voor de super bespaar app, maar deze hebben wij uiteindelijk moeten verkleinen; we hebben ook meerdere malen ons product aangepast en doelgroepen aangepast; dit valt allemaal te lezen in onze blogposts.

Wij zijn constant bezig met het aanpassen van ons concept en proberen bij elk nieuw idee de doelgroep te betrekken om het zo goed mogelijk op hen af te kunnen stemmen.
Zo hebben wij het concept meerdere malen veranderd. Wij hebben ons product dat wij wilde aan bieden (kip) veranderd naar bonen. In plaats van de bon in scannen willen wij nu onze app koppelen aan de AH bonuskaart.
Wij hebben meerdere malen goed gekeken naar onze stakeholders en doelgroep om het product af te stemmen met de beste doelgroep. Zo hebben wij gekeken naar de beste supermarkten voor ons concept, wie er bij betrokken zijn en of dit is veranderd na het veranderen van het concept. Dit onderzoek komt terug in ons document voor Value Sensitive Design.

Zo hebben passen wij ons concept constant aan door dingen aan te passen, weg te gooien of erbij te doen. En elke iteratie testen wij met de doelgroep en stakeholders.

 

Onderzoeken

In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

 

Als team hebben wij meerdere onderzoeken gedaan naar doelgroepen, meerdere observaties gedaan en zeker andere studies uitgevoerd. Zo hebben wij:

  • Een Interview gedaan naar energietransitie; wat weten mensen ervan?
  • Enquête’s doorgestuurd over de energietransitie
  • Climate Healthy Food essay geschreven
  • Roel’s muziekgroep geïnterviewd
  • Gastspreker Josee om advies en feedback gevraagd
  • Huidige ideeën/oplossingen voor de energietransitie onderzocht ( Dit staat op een bestandje in onze dropbox )

 

Op basis van meerdere onderzoeken en interviews hebben wij aannames kunnen valideren en hebben wij ons project meerdere malen kunnen verbeteren.

 

WEEK 2 & 3 – RESEARCH

 

In week 2 werden wij ingedeeld in teams en hebben wij besloten om meteen officiële dingen zoals regels, samenwerkingscontracten en communicatiemiddelen op te stellen. Hiervoor hebben wij een Whatsapp group-chat gemaakt voor communicatie, een samenwerkingscontract en een gezamenlijke Dropbox waarin wij al onze bestanden zouden uploaden.

 

Verder, omdat wij zelf geen inlichting hadden over energietransitie en de stakeholders hierin, hebben wij een klein interview met vragen opgesteld die Jari & Dion zouden vragen aan de mensen op Blaak en Rotterdam-Centrum in het algemeen. Deze vragen staan op de blog:

 

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/09/18/tle1-bijeenkomst-18-september-2018-week-3/

 

Vervolgens hebben Brainilio en Roel deskresearch gedaan naar energietransitie en hoe dat nu in de gang gaat. Verder moesten wij ook er achter zien te komen wat een groter geheel denkt dan alleen maar een paar mensen op straat.  

 

Onze aanname in deze 2 weken:

“Mensen weten over het algemeen niks over energietransitie.”

 

Na deskresearch en een paar interviews buiten, hebben wij besloten om met z’n 4en een enquête, die Jari heeft opgesteld, rond te sturen naar anderen op social media zoals Facebook, Instagram of WhatsApp.

 

In week 3 hebben Brainilio & Roel netjes hun deskresearch afgemaakt en geüpload op de Dropbox. Brainilio is vervolgens in gesprek gegaan met een manager van PowerQ om af te vragen of mensen gerelateerd zijn met energietransitie of groene energie; jammer genoeg is hier niet veel van gekomen. Verder hebben wij ook een planning opgezet voor de aankomende paar weken en hebben wij de enquêteresultaten verwerkt in onze aannames.

 

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/09/20/tle1-bijeenkomst-20-september-2018-week-3/

Na research zijn wij op 2 grote doelgroepen gekomen:

  • Mensen die niets weten over de energietransitie.
  • Mensen die iets weten over de energietransitie maar geen interesse tonen.

 

WEEK 4 – BRAINSTORMEN

 

In week 4 wilden wij al denken aan een concept met alle info die wij hebben over de energietransitie en de stakeholders ervan. Wij hadden toen met z’n allen besloten dat het tijd werd om te brainstormen. Dit deden wij aan de hand van 2 brainstormtechnieken die Dion netjes in een bestand had staan. Vervolgens hebben wij een interview gehouden met een gastspreker van Eneco en de resultaten hiervan zijn netjes verwerkt in de DropBox

 

Blogpost over interview & brainstormsessie:

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/09/24/tle1-bijeenkomst-25-september-2018-week-4/

 

Met de resultaten van de brainstorm hebben wij gekozen om individueel te gaan werken aan een lijst met ideeën. De bedoeling was dat iedereen 25 ideeën zou moeten opstellen; deze zijn vervolgens verwerkt in de dropbox.

 

Na deze individuele brainstormmethode hebben wij besloten om een A3 te maken waarin wij de energietransitie opsplitsen in categorieën en aan de hand van onze ideeën een categorie zouden kiezen.

 

WEEK 5 –  GOOGLE DESIGN SPRINT & CONCEPT/IDEA

 

In week 5 wilden wij een concept-plan klaar hebben en hebben wij besloten om de specialize-me les van ontwerpen te verwerken in ons project. Wij hadden al een brainstormsessie & research sessie gehad. Nu tijd voor een concept bedenk sessie.

 

In de specialize-me les hadden de ontwerpers het over de Google Design Sprint en deze gingen wij toepassen; dit is vervolgens allemaal netjes uitgewerkt op blogpost: ( Wij hebben deel 1, 2 en 3 gedaan in 1 dag )

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/10/02/tle1-bijeenkomst-2-oktober-2018-week-5/

 

Wij zijn met z’n allen op uitstekende ideeën gekomen en hebben de COCD box gebruikt om een gezamenlijke idee te creëren

 

Tot slot:

  • Doelgroep: Mensen die graag een extra duwtje in de rug willen hebben op financieel gebied.
  • Concept:. Een super bespaar app waar jij door middel van taken en missies extra bonus/korting/punten kan krijgen op je volgende duurzame product

 

Later op de week hebben wij besloten om door te gaan met onderdeel 4 en 5 van de Google Design Sprint; namelijk storyboarding. We hebben ieder een storyboard gemaakt bij ons stappenplan van ons project; op basis hiervan wilden wij wireframes maken om te testen; vervolgens is Jari gekomen met het initiatief om het onderdeel “inscannen van bon” te verwerken in een prototype-wireframe die hij zou testen met potentiële gebruiker.

 

blogpost:

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/10/04/tle1-bijeenkomst-4-oktober-2018-week-5/

WEEK 6 – BUSINESS MODEL CANVAS

 

Bij elk project hoort er een business model canvas en wij hebben toen besloten om de specialize-me les van ondernemen toe te passen op ons project. In week 6 hebben wij ook vervolgens feedback gehad.

 

Feedback:

“Goed idee, alleen verklein de segments.”

 

Wij hadden ons idee dus verkleind naar doelgroep: kipkopers.

 

In onze super bespaar app had jij de mogelijkheid om biologisch kip te kopen boven niet-biologische kip. Als jij dit product koopt krijg jij punten in de app na het scannen van de bon. Met deze punten kan jij vervolgens korting krijgen op je volgende duurzame product, in dit geval kip.

 

We zijn met doelgroep: Consumenten van Kip

een eerste versie van de business model canvas gaan maken. Op basis van de Business model canvas heeft Jari een wireframe gemaakt om deze te testen. De business model canvas is vervolgens op dropbox geüpload (digitale versie)

 

WEEK 7 – TESTING & RESEARCH

 

Omdat wij gekozen hadden voor kip en kipkopers als doelgroep heeft Roel meteen research gedaan en ondervonden dat kip en overige vleesproducten gewoon extreem slecht voor het milieu zijn. Brainilio heeft als betrokken technoloog meteen initiatief genomen om een research/essay te schrijven over climate healthy food om te kijken wat voor producten wij het beste kunnen bieden in onze app.

Dion is bezig geweest met het sharpenen/beter maken van de business model canvas

 

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/10/16/tle1-bijeenkomst-16-oktober-2018-week-7/

 

http://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/10/25/tle1-bijeenkomst-18-oktober-2018-week-7/

 

Verder heeft Brainilio ook een paar tekeningen gemaakt om de stappen duidelijk te laten zien over ons product en hoe deze in zijn werking gaat.

 

Jari heeft vervolgens zijn wireframe getest en het feedback van gebruikers waren als volgt:

“Meer producten aanbieden” – samengevat.

Omdat wij sowieso meer producten wilden dan alleen maar kip, hebben wij het feedback maar gewoon meegenomen als hoe die was.

 

Verder moesten wij ons voorbereiden op de pitch en hebben wij strak rollen verdeeld hiervoor:

 

Brainilio: Research schrijven & tekeningen maken

Jari: Presentatie maken

Roel: Presentatie maken

Dion: Pitchen

 

Na een beetje research hebben wij vervolgens gekozen om ons doelgroep en producten te veranderen.

 

Producten: Organische bonen

Doelgroep: Boodschapper van het gezin die eens wel bonen in hun dieet hebben.

 

De essay die Brainilio geschreven heeft, is netjes verwerkt in de DropBox.

 

WEEK 8 – PITCHEN & FEEDBACK

 

Na het testen van de wireframes, business model canvas refinen en het betrokken research te doen hebben wij de opdracht gekregen om een pitch voor te bereiden. Deze hebben wij op 30 Oktober moeten doen en hebben wij van de gast, wat ook ons doelgroep was, feedback gekregen. Dit is vervolgens verwerkt in onze dropbox:

 

  • Te veel moeite ( bon is moeilijk om in te scannen )
  • Hoe kunnen wij mensen die de eerste biologische producten niet willen kopen, overhalen?
  • Gemeente Rotterdam, welk orgaan moeten wij hebben?
  • Winkeleigenaren, op wie richten wij ons? Albert Heijn? 1 Albert heijn? Dirk? Dirk EN albert heijn?
  • Niet te brede doelgroep kiezen

 

Op basis van de feedback hebben wij gekeken naar wat voor opties de huidige technologie heeft om bonnetjes te versimpelen. Wij zijn er uit gekomen om gebruik te maken van pasjes. Zodra je een product koopt kan je er voor kiezen om de punten automatisch te laten scannen op je kaart, zodat je korting kan krijgen op je volgende producten.

Verder maakt de postcode loterij gebruik van een 15 euro gratis bonus kaart die je kan uitgeven in de Albert Heijn, dus misschien een mogelijke stakeholder?

 

Wij hebben verder een retrospective gehad in dezelfde week en het feedback van de 2 coaches waren:

 

  • Waarom Albert Heijn gekozen in plaats van de EkoPlaza?
  • Zorg dat je doelgroep onderbouwd is, waarom deze doelgroep
  • Maak een planning
  • Ga met AH in gesprek
  • Hoe gaan wij geld besparen?
  • Goed bezig!

 

blogpost:

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/11/01/retro/

 

Op 1 November hebben wij toen een officiële feedback sessie gehouden met z’n allen en hebben wij gepraat over wat wij goed kunnen doen en hoe het is gegaan de afgelopen weken.

 

blogpost:

https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2018/10/30/pres/

 

Deze feedback gaan wij meenemen ter voorbereiding van de pitch op 8 november 2018.

 

Pitch van 8 November 2018:

Feedback:

Feedback van team 12:

  • Afhankelijk van mensen die korting geven.
  • Wie heeft er nou baad bij, als er duurzame producten worden verkocht. ( Vegetarische verkopers, biologische verkopers )  -> benader deze mensen.
  • Toffe idee omdat het een stappenplan heeft.

Feedback van team 8: 

  • Het lijkt alsof het feit dat mensen het te duur vinden een feit is.
  • Cool concept, wij hadden ook zo’n concept maar het puntensysteem was te moeilijk.
  • Jullie doelgroep zouden het gebruiken, maar wij niet ( student ).
  • Ik zou kiezen voor de producten die de meeste punten zouden krijgen. ( Punten laten zien op producten )
  • Bonnetje is te veel moeite -> bonuskaart is perfect
  • Bonuskaart is heel goed, want je spaart onbewust en dat is perfect.
  • Je moet groter denken, en niet alleen kijken naar een pizza want velen denken niet te diep na als ze alleen een pizza kopen.
  • Doelgroep verkleinen naar Rotterdam; het is te groot om alle Albert Heijn winkels te pakken.

Feedback van team 11: 

  • Praten met Albert Heijn
  • Waarom kies je niet voor Airmiles, want super bespaar punten er in stoppen kan zorgen voor veel werk om bedrijven over te halen.
  • Balans vinden tussen organisch en organisch; beter dan ik ga vlees eten en vliegen > air miles.
  • Maar niet alleen bonen -> meer producten aanbieden.
  • Aparte pas ontwikkelen misschien

Feedback van team 5:

  • Het idee is zeer goed, Ik zou het wel gebruiken.
  • Het koppelen aan de bonuskaart zou wel veel beter zijn als met een losse bon want die zou ik nooit gebruiken.
  • Het lijkt mij bijna onmogelijk om AH te laten betalen voor de kortingen op hun producten.
  • Hoe ga je concurreren met de bonus die de AH al geeft bij een supermarkt die al duurzaam is denk ik niet dat er veel winst te halen valt met de app omdat alles al duurzaam is.

 

Dropbox:

https://www.dropbox.com/sh/ifya1bxcegcz4hu/AABQG_bWZnjdSY8F0b7bUIT3a?dl=0

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *