Hieronder hebben we per onderdeel uitgelegd wat we hiervoor hebben gedaan met links naar onze bewijzen

Betrokken:

actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, bewustwording

Aan het begin van ons project hebben we gekeken naar verschillende ontwikkelingen binnen de duurzaamheid sector. Zo zijn we erachter gekomen dat heel veel grote bedrijven actief bezig zijn met technologische ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

Wij gingen zelf kijken wat we interessant vonden, en we kwamen uit bij de donut economie en het verminderen van afval. Afval is een groot probleem dat wij met onze webshop inzichtelijk willen maken en willen verminderen.

Tijdens de lessen van de specialise me hebben we gekeken naar stakeholders. Hierbij hebben we onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte stakeholders. Daarna hebben we bij elke stakeholder positieve en negatieve effecten van ons idee opgeschreven. Tijdens de lessen hebben we ook gekeken naar value sensitive design kaarten. Dit zijn kaarten die ervoor zorgen dat je met een ander oog naar je idee gaat kijken. Hierdoor krijg je dingen te zien waar je in de eerste instantie misschien niet aan had gedacht.

Hier kan je er meer over lezen: ​

Betrokken- Value sensitive design (+ kaarten)

 

Ondernemen:

feedback, overtuiging stakeholders

We hebben in deze periode redelijk veel feedback aan elkaar kunnen geven. Zo zijn we er achter gekomen dat Irene niet zo graag praat en naar vreemde mensen toe loopt voor bijvoorbeeld pitches of om vragen te stellen. We hebben haar toen juist dit soort taken gegeven om zich meer comfortabel te laten voelen na een aantal keer oefenen. We hebben Sander als feedback meegegeven dat hij snel de neiging heeft om te veel om een onderwerp heen te praten, hierop hebben we hem dan op gewezen meer direct moet zijn. Branko heeft na zijn eindpitch feedback gekregen van ons nadat deze niet helemaal ging zoals verwacht. Jasper had geen feedback nodig dus die heeft het ook niet gekregen 🙁

Door deze feedback momenten hebben vrijwel alle teamleden een positieve persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt. Als team zijn we hier erg trots op!

Voor het overtuigen van stakeholders hebben we onder andere meerdere pitches gedaan tegenover medeleerlingen, tijdens onze interviews (over waarom we hun interviewen) en tijdens onze pitch aan Jose. Hieronder hebben we een link naar de blogpost.

Voor ondernemen hebben we een waarde propositie canvas gemaakt die ons hielp om te kijken welke problemen we kunnen oplossen met ons idee. Gaat het werken, wat waren onze aannames en hoe kunnen we bepaalde problemen oplossen.

Week 8- Pitch voorbereiden en gesprek met Jose

Week 6 Ondernemen Waarde Propositie Canvas

Ontwerpen:

Kill your darlings, nieuwe ideeën en stakeholders betrekken bij iteraties.

We hebben tijdens heel ons concept telkens onze ideeën herzien. We zijn begonnen bij de kringloopwinkel. Na de google design sprint kwamen we op andere concepten. Hier kan je meer lezen over de google design sprint:

Week 5 Ontwerpen Google design sprint

Tijdens het feedbackmoment zijn we erachter gekomen dat we niet op de goede weg zaten en dat we terug moesten naar eerdere ideeën en onderzoeken. Op dit moment hebben we onze darlings gekilled en terug gegaan naar wat eigenlijk beter was ”kringloopwinkel 2.0’. Op dit idee hebben we ons concept gebouwd.

Dit was een nieuw idee dat een mix was van kringloopwinkel en marktplaats. We bieden een platform om tweedehans spullen te kunnen verkopen met ons als tussenpersoon. Het is een app voor en door studenten. De stakeholders hebben we betrokken bij de iteraties door doelgroeponderzoek te doen. De directe stakeholders zijn de studenten. We hebben hieruit dingen gehaald die we weer kunnen gebruiken in het verfijnen van het concept.

Week 9 – Doelgroep interview

Onderzoeken:

Interviews, observaties, experimenten, andere studies, conclusies en aanbevelingen

In het begin van het proces hebben we fieldresearch gedaan bij kringloopwinkels. We hebben dit gedaan door interviews te doen met klanten en werknemers. Ook hebben we observaties gedaan van producten een soorten klanten die er komen.

We hebben deskresearch gedaan door de documentaire ‘het succes van de kringloopwinkel’ te kijken en een studie van ‘wat vindt de nederlander van de kringloopwinkel’

http://www.tangramonderzoek.nl/mediadepot/72262c90d5/WatvindtdeNederlandervandeKringloop.pdf

Ook hebben we interviews gedaan met de doelgroep om een beter beeld te krijgen of het concept aansluit op onze doelgroep. Bijvoorbeeld of ze oude spullen thuis hebben en of ze daarvoor iets terug willen of niet.

We hebben al dit desk- en fieldresearch gebruikt om ons concept te verbeteren.

Hier kan je meer lezen over de desk- en fieldresearch:

Week 2 Onderzoeken Deskresearch

Week 3 Onderzoek Field- en Deskresearch

Week 4 – Onderzoeken field research

Week 9 – Doelgroep interview

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *