Overlastmeldingen Schiphol blijken niet representatief

In 2016 zijn er 217000 klachten binnen gekomen over geluidsoverlast bij Schiphol. De meeste klachten zijn gedaan door omwonenden, het is ook logisch dat deze de meeste overlast hebben van de luchthaven. Echter is er iets opmerkelijks aan de klachten. 158000 van deze klachten zijn gedaan door slechts 35 mensen! Deze mensen zijn de zogenaamde veelklagers. Gemiddeld hebben deze veelklagers iedere 2 uur een klacht ingediend. Overdag maar ook s’nachts. Samen zijn al deze klachten dus goed voor 75% van alle klachten.

De meeste klachten klachten gaan over het opstijgen en landen tijdens de vroege ochtend of in de late avond. Ook de wind speelt veel mee met de overlast. Als de wind richting het zuiden staat komen er meer klachten binnen omdat daar een groter bewoond gebied ligt.

Het aantal klachten is met 8.5% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De grootste reden hiervoor is dat de wind vaker richting het zuiden heeft gedaan. Vanuit deze hoek is er dan ook vooral meer geklaagd. Het aantal veelklagers is wel gelijk gebleven.

Als deze veelklagers zo veel moeite doen om klachten in de dienen tegen schiphol vraag ik me toch echt af waarom ze niet gaan verhuizen.

Bron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *