Leeswijzer Tussenbeoordeling

Betrokken:
In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

We hebben rekening gehouden met deze maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, door bijvoorbeeld het proberen goedkoop te houden. Het leenstelsel is ingegaan en studenten kamers worden steeds duurder. Ook zijn mensen zich al steeds meer aan het realiseren dat we duurzamer moeten gaan leven en hier kunnen wij aan bijdragen.  Er zijn steeds meer duurzame initiatieven, maar mensen zien door de bomen het bos niet meer, dus het is handig als wij deze dingen categoriseren en op een rijtje zetten. We moeten wel meer rekening houden met privacywetten. De technologische ontwikkeling dat er meer elektrische scooters en auto’s komen kunnen we meenemen bij onze keuze voor bepaalde bedrijven, dus liever niet de bedrijven die CO2 uitstoot hebben. Ook komen er steeds meer loyalty programma’s bij bedrijven en dit geeft ons weer inspiratie hoe we mensen op onze site kunnen laten blijven komen.

We hopen door ons concept bewustwording bij onze doelgroep tot stand te brengen over duurzaamheid. Het kan zijn dat ze al bewust zijn dat ze duurzamer moeten gaan leven, maar nog niet bewust zijn, over hoe makkelijk het is en hoe klein een stap kan zijn die toch een grote impact heeft. Ook het bewust worden van wat er allemaal is, is best moeilijk zonder begeleiding. Dat hopen wij met ons project te bereiken. Dat wij de gidsen zijn die de studenten door alle groene initiatieven heen leiden.

Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen

Ondernemen:
In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

We hebben elkaar door het project heen van feedback voorzien. Joey heeft als feedback dat hij vaak het woord neemt en de anderen ook een kans moet geven om te praten. Marleen mag de leiderschapsrol meer op haar nemen en bijhouden wat er gedaan moet worden en zorgen dat iedereen evenveel aan het woord komt. Amy en Adriaan moeten proberen uit zichzelf meer te gaan zeggen en zich meer te mengen in de discussie. Ook vind Joey het moeilijk om onderzoek te doen, daarvoor hebben we het meerdere prototypen plan bedacht. We gaan meerdere prototypen maken en dan onderzoeken welke mensen het mooist vinden en welke dingen ze het meest aanspreekt. Dit is ook goed onderzoek.

We zijn ook bezig geweest met het proberen te overtuigen van stakeholders. We willen natuurlijk dat bedrijven mee willen doen met ons concept. We hebben hiervoor zes bedrijven benaderd. Drie daarvan willen graag meer informatie, dus dat is positief. Twee daarvan hebben ons nog niet beantwoord en alleen NS heeft ons afgewezen, omdat ze dagelijks heel veel aanvragen krijgen en alleen maar een klein deel daarvan echt hun hulp krijgt.

Notulen gesprek -> Feedback moment

Specialize Me Betrokken Sensitive Value Design -> Stakeholders bepalen

Stakeholders: Samenwerking met bedrijven -> Bedrijven die we hebben ge-emaild.

Business Model Canvas

Eind pitch

Ontwerpen:
In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

We hebben een aantal eerdere ideeën de deur uit gedaan. Bijvoorbeeld aan het begin van het project dachten we nog dat we zelf een site gingen maken waar mensen dingen op zetten om te kunnen verkopen of door te geven. Oude kleding of spullen, en ook eten bij de buren bijvoorbeeld. Maar omdat er al zoveel initiatieven zijn op dat gebied hebben we besloten die allemaal meer te gaan promoten en te categoriseren en combineren op één website.

Ook hebben we een eerdere doelgroep gekilled. We hadden eerst mensen in en om Rotterdam die duurzaam willen zijn en goedkoop willen leven. Maar omdat de initiatieven vooral in hartje Rotterdam zijn, willen we nu daarop gaan focussen. Ook hebben een aantal van die initiatieven een beetje flexibiliteit nodig, zoals ‘too good to go’ waar je je avond eten pas kan ophalen nadat het restaurant is gesloten. Om 9 a 10 uur. Studenten zijn wat flexiberen met wanneer zij eten en hoeven niet om precies 6 uur aan hun prakkie te zitten. Daarom hebben we voor studenten gekozen. Hier hebben wij dus onze stakeholders in onze iteraties betrokken door ze te gaan interviewen en kijken of ze bij ons idee pasten.

We hebben meerdere prototypes gehad en ook daar hebben we keuzes moeten maken. Bij één wireframe kregen we als feedback dat het op de computer wel mooi zou zijn, maar op mobiel onoverzichtelijk. Bij het andere wireframe kregen we als feedback dat het er te meisjes achtig uitzag en onduidelijk was, dus die is er ook uit. We hebben weer nieuwe gemaakt uiteindelijk. Ook hier hebben wij dus onze stakeholders in onze iteraties betrokken, door feedback te vragen op onze prototypes.

Google design sprint -> Wireframes maken

Specialize Me Betrokken Sensitive Value Design -> Stakeholders bepalen

Doelgroep onderzoek Portaal -> Enquêtes en interviews met onze studenten doelgroep om te kijken of ze ons concept leuk zouden vinden

Iteraties Wireframe -> We hebben onze wireframes voorgelegd aan studenten en feedback laten geven.

Onderzoeken:
In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

We hebben geprobeerd rekening te houden met onze doelgroep door onderzoek te doen. We hebben interviews gedaan en enquêtes afgenomen, waaruit we conclusies meerdere conclusies konden trekken. Hierdoor zijn we op de hoogte van de eigenschappen van onze doelgroep. Met die informatie kunnen we ons product aanpassen aan onze doelgroep, zodat ons product echt nuttig kan zijn.

Conclusies die wij hebben getrokken zijn bijvoorbeeld: studenten hebben vaak niet veel geld, vaak alleen een fiets en het openbaar vervoer tot hun beschikking als vervoer, en een deel woont op zichzelf in de stad, maar een deel woont ook wat verder weg nog bij hun ouders.  Dit zijn dingen waar je aan moet denken bij het realiseren van je product. Of waarmee je je doelgroep juist kan versmallen, willen we studerenden in Rotterdam bereiken of studenten die echt wonen in Rotterdam. Ook zijn er niet veel mensen die al van deze initiatieven afweten dus we denken dat we zeker iets kunnen toevoegen als we mensen kunnen bewust maken van deze initiatieven.

Aanbevelingen die wij doen zijn te focussen op bewustwording en het bekend maken van de initiatieven, omdat we denken dat het veel meer binnen handbereik ligt dan de studenten nu denken. Ook kunnen we beter focussen op mensen die in de stad wonen, omdat voor hen de initiatieven vaak een stuk bereikbaarder en meer in de buurt zijn dan mensen buiten de stad.

Interview portaal -> Interview met iemand voordat we de doelgroep studenten hadden. Was wel een positieve mening over ons portaal.

Doelgroep onderzoek Portaal -> Enquêtes en interviews met onze studenten doelgroep waar we de conclusies uitgetrokken hebben die ik hierboven vertelde.

Doelgroep onderbouwing Portaal in het concept -> Uitleg van wie precies in onze doelgroep zit en wat het inhoud.

Feedback presentatie dag

Feedback blog

Dingen die we hieruit meenemen zijn de kaart, punten telling voor bestellingen, het rekening houden bij aanbevelingen met het weer en rekening houden met of iemand een rijbewijs heeft of niet. En ook moeten ze kunnen invullen of ze gratis ov, een fiets of een auto hebben en andere preferences.

Ook gaan we het schrijven in het Nederlands en Engels omdat er veel buitenlandse studenten zijn. En iedereen vond de ratings van de bedrijven wel goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *