TLE1 – Bijeenkomst 16 oktober 2018 (week 7)

Tijdens de bijeenkomst van vandaag zijn wij bezig geweest met het ontwerpen van onze wireframes en researchen wat voor producten wij het beste kunnen aanbieden.

(Jari doet de wireframes)

Wij hadden in week 6 gekozen voor kipkopers als customer segment, maar na research doen kwamen wij er achter dat het produceren van kip, biologisch of niet biologisch, gewoon slecht is voor het milieu ( 5kg co2 per kg biologisch kip en 2.5kg co2 per kg niet-biologische kip).

Om er achter te komen wat voor producten wij het beste kunnen bieden ben ik ( Brainilio ) bezig geweest met het lezen van literatuur, het bekijken van filmpjes en het onderzoeken wat voor eten wij het beste kunnen bieden in onze duurzame app. Verder ben ik ook bezig geweest met een paar tekeningen zodat wij ons concept makkelijker kunnen uitleggen

Dion is netjes bezig geweest met het “sharpenen” van de Business Model Canvas en Roel is samen met mij bezig met het onderzoeken van verschillende segments en producten die wij aan kunnen bieden in onze app.

TLE1 – Bijeenkomst 11 oktober 2018 (week 6)

Vandaag zijn wij weer doorgegaan met onze business model canvas. Op basis van onze BMC wilde wij met de uitkomst een test voeren met gebruikers om te kijken wat kan blijven en wat niet kan blijven.

Verder hebben wij voor doelgroep: “Kipkopers” gekozen om het maar zo klein mogelijk te houden. Na research thuis kwamen wij er achter dat organisch/biologisch kip juist héél slecht is voor het milieu en wisten wij dat wij dit consument uiteindelijk weg moesten doen, maar niet per se heel het idee. We zouden meer research moeten doen naar wat wij in ons product kunnen aanbieden.. Daarvoor heb ik een boek ingeschakeld:

http://www.humanmedia.org/site/wp-content/uploads/2015/08/foodguide-1.pdf

“Climate-friendly food guide”. Ik ga dit lezen en research doen naar verschillende producten die goed zijn voor het milieu en de aarde. Op basis hier van kunnen wij beter streven naar duurzaamheid.

Onze BMC is verder uitgewerkt in een Google drive bestand:

Business Model Canvas v1.0

Tot slot is Jari netjes bezig geweest met een wireframe prototype die wij kunnen testen met gebruikers.

 

TLE1 – Bijeenkomst 9 oktober 2018 (week 6)

Tijdens de bijeenkomst van 9 oktober 2018 hebben wij besloten om ook een Business Model Canvas te gaan maken voor ons concept en daarbij ook een Value Proposition Canvas te maken.

Hierbij werd het duidelijk dat wij onze doelgroep meer concreet moeten gaan maken.

Na de retrospective zijn wij met goede feedback doorgegaan met ons idee maar wij moesten het verkleinen dus wij hebben ons doelgroep verkleind naar: “Consumenten van kip” en zijn op basis hiervan een BMC gaan maken die wij met behulp van wireframes kunnen testen.

Deze BMC gaan wij vervolgens verwerken in een documentje.

 

 

TLE1 – Bijeenkomst 4 oktober 2018 (week 5)

Tijdens de bijeenkomst van 4 oktober 2018 hebben wij besloten om door te gaan met de Google design sprint: deel 4 van 5. Dit is namelijk storyboarding. We waren van plan om met het idee van de vorige keer door te gaan en voor het concept 15 stappen te verzinnen. Wij zijn het concept op gaan delen en elke teamlid heeft bij elke stap op een post-it geschetst wat hij daar bij inziet. Zo hebben wij 4 invalshoeken gekregen per stap en hieruit kiezen wij de beste elementen en maken hier de definitieve stap van.

Na alle stappen geschetst te hebben en de beste combinaties gemaakt te hebben van de verschillende invalshoeken hebben wij elke stap als rol uitgedeeld aan een teamlid om deze te gaan prototypen/schetsen op een medium naar keuze.

Wij willen alle schetsen/wireframes/prototypen af hebben op donderdag 11 oktober 2018.

TLE1 – Bijeenkomst 2 oktober 2018 (week 5)

Wij zijn op dag 2 van oktober weer bijeengekomen en tijdens de kickoff werd gezegd dat er deze week al een conceptplan naar voren moest komen.

Elke persoon had op basis van individuele conceptplannen, brainstormsessies en mindmap een duidelijke categorie kunnen uitkiezen, een richting & een doelgroep.

Dit zijn wij verder individueel gaan uitwerken tot de dag van 2 oktober toen wij er voor besloten om een Google Design Sprint sessie te houden:

(Meer info wat de Google Design sprint inhoudt op:

Blog 1 – 1e les Specialize Me ontwerpende technoloog

http://project.cmi.hr.nl/2018_2019/tle/wp-content/uploads/2018/10/Specialize-Me-1-2018-2019-Ontwerpende-Technoloog-Workshop-1-Google-Design-Sprint.pdf

De google design sprint sessie is succesvol doorlopen en wij zijn op 7 ideeën uitgekomen.

 

Uiteindelijk zijn wij met z’n allen op 7 uitstekende ideeën gekomen en wij hadden geen flinke idee wat wij moesten doen met dit allemaal dus riepen wij Coach Jan er maar bij om ons te helpen. Wij vroegen hem wat wij het beste konden doen om een idee uit te kiezen en wij werden toen geintroduceerd aan de COCD box methode. Een methode waar jij per idee kiest in wat voor categorie ze horen en op basis daar van kunnen wij een idee kiezen.

Geel staat voor ideeën voor de toekomst

Blauw stond voor gewone, gemakkelijk te implementeren ideeën.

Rood stond voor prikkelende, vernieuwende ideeën.

Tot slot hebben wij na onze 2e sessie van COCD-boxen 3 ideeën weten te combineren met elkaar en deze werden weer gecomplimenteerd door de overige 4 ideeën die wij hadden.

 

Tot slot:

Doelgroep: Mensen die graag een extra duwtje in de rug willen hebben op financieel gebied
Concept: Een superbespaar app waar jij door middel van taken en missies extra bonus/korting/punten kan krijgen op je volgende duurzame product.

TLE1 – Bijeenkomst 27 september 2018 (week 4)

Op 27 september duurde onze bijeenkomst niet lang, omdat ik(Brainilio) eerder weg moest vanwege privé redenen ( besproken met team en docent ) en de rest moesten naar Blue City gaan.

Wij hadden afgesproken om een lijst met ideeën naar voren te brengen:

Dit is gelukt en het staat ook in de dropbox:

Dit zijn een paar ideeën en het idee om al deze ideeën in categorieën te delen kwam op dus wilden wij een a3 pakken om categorieën te maken vanuit energietransitie. Op basis van hiervan konden wij zien op wat voor specifieke doelgroep wij later wilde brainstormen.

Dit was ons a3tje met categorieën, wij vroegen daarna onze coach om advies en hij zei dat wij nu een doelgroep moesten kiezen ( categorieën combineren en daaruit een doelgroep vormen bijvoorbeeld: ouderen met geen budget.. kinderen en informeren etc etc ).

Voor de volgende bijeenkomst wilden wij een lijstje opstellen met mogelijke doelgroepen en verder zal ik dit a3tje digitaliseren en een beetje pimpen.

 

TLE1 – Bijeenkomst 25 september 2018 (week 4)

Vandaag zijn wij bijeengekomen om te brainstormen en te denken over ideeën. In week 3 hadden wij research gedaan en veel onderzocht over wat voor problemen tevoorschijn zijn gekomen in de overgang van aardgas naar duurzaam.

Wij zijn daaruit op 2 verschillende “doelgroepen” gekomen die wij geconcludeerd hebben met behulp van onze aannames:

  • Mensen die niks weten over de energietransitie.
  • Mensen die wat weten over de energietransitie, maar er niet genoeg interesse in stoppen.

Aan de hand van deze doelgroepen gaan wij 2 (of meer) brainstormsessies houden.

Dion had netjes nog zijn brainstormbestand van vorig jaar waar verschillende brainstormtechnieken in stonden ( staat in de dropbox ).

Wij hebben besloten de volgende brainstormtechniek te gebruiken voor vandaag: “Hot Potato”. Het doel van deze brainstormsessie is om woorden aan elkaar te relateren en daaruit leuke ideeën te vormen.

Elk persoon zal een woord opschrijven, daarna zal elke member een woord moeten opschrijven binnen 10 seconde dat zij relateren aan het woord wat de vorige member heeft opgeschreven. Hieruit hebben wij 4 post-its met 4 verschillende termen per post-it gekregen.

Wij hebben 8 post-its in totaal gekregen omdat wij per doelgroep 1 sessie hebben gehouden. Dit zijn de volgende resultaten die wij hebben gekregen:

Mensen die niks van energietransitie weten:

1: Toon, kleuren, op hoogte brengen van gebruik, lampen.

2: Ouderen, geen computer, geen aandacht, communicatie

3: Marketing, geen internet, dom, gaat niet goed

4: Zonnepanelen, duur, brochure, wetgeving

Mensen die er van af weten, maar er geen interesse in tonen:

1: CO2 Uitstoot, kosten, water, giftig

2: Kerncentrale, explosies, beam, gif.

3: Internet, mooi, hond, afval.

4: IOT, Koelkast, slecht, digitale scherm.

Na de brainstormsessie hebben wij besloten om op basis van deze woorden/termen,  (op z’n minst 25) een lijst met ideeën op te stellen ( elke deelnemer maakt zijn/haar eigen lijst) en op basis van deze lijst zouden wij verder kunnen brainstormen.

Eneco

Na onze bijeenkomst zou een Eneco spreker een presentatie geven over wat Eneco doet voor de energietransitie. Wij zagen hier een mooie opportuniteit in en vroegen de spreker of hij geïnteresseerd was om met ons aan tafel te zitten zodat wij een interview konden afleggen met de volgende aannames:

  • Eneco doet er weinig aan om klanten te werven en aan te moedigen.
  • Het bedrijf is nog niet zelf volledig op groene energie.
  • Er zijn nog geen positieve cijfers tevoorschijn gekomen.

Vragen:

  • Op wat voor manieren werven jullie nieuwe klanten?
  • Op wat voor manieren informeren jullie klanten over de energietransitie?
  • Hebben jullie al een schatting gemaakt over hoeveel mensen er al over weten en hoeveel mensen zich instemmen?
  • Hoe actief zijn jullie met het benaderen van klanten over groene energie?
  • Bieden jullie zonnepanelen aan?
  • Hoeveel % van de klanten zijn al op groene energie?
  • Zijn jullie zelf al op groene energie?

Antwoorden staan in de dropbox, met een opname van de interview en een bestandje die Roel in elkaar heeft gezet.

Enquete resultaten:

Equete – Reacties De Energietransitie

Creative sessions:

Brainstorm methodes – Creative sessions

TLE1 – Bijeenkomst 20 september 2018 (week 3)

In schoolweek 3 zijn wij met ons TLE groepje twee keer bij elkaar gekomen. Tijdens onze eerste ontmoeting hadden wij tegen het einde rollen verdeeld over wat wij zouden doen.

We hebben besloten om interviewen/enquetes over te laten aan Jari & Dion. Ik en Roel zouden zelf bezig gaan met onze desk research.

Wij hadden namelijk de volgende aanname in gedachte ( Alle 4 )

“Mensen weten niks af over energietransitie omdat de regering haar best niet doet om men in te lichten.”

Om dit te kunnen bevestigen waren Jari en Dion twee keer de straat op gegaan om mensen gewoon simpele vragen te stellen: “Wat weet u van energietransitie en/of duurzaamheid?” De antwoorden die zij kregen waren zoals verwacht. “Nee, nee.. nee… oplichting.” Waren de worden die luidden.

Vragen:

Interview vragen en aannamens

Omdat wij niet veel hadden aan een paar reacties hebben de twee heren netjes een enquete opgezet en hebben wij deze als team uitgezonden:

De vragen zijn hier te vinden:

https://goo.gl/forms/Fn9vwr4HkfD6VHUo2

De antwoorden zijn verder ook netjes uitgewerkt in een spreadsheet bestandje die online te zien is:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16lJusi4qC7-gD-Kzz-JcFdqvIkBtIbpJm-6ItzeRhGc/edit#gid=390277802

Hierna hebben ik en Roel apart een deskresearch uitgevoerd om te kijken wat de regering haar insteek is in de energietransitie en of deze wel haar best doet.

De research (die nog altijd in uitvoering is) is hier te vinden:

https://docs.google.com/document/d/1A5t4md5fggg5gETL1OMk8t-BdJj7gClG6UaXO-Ca8Co/edit?usp=sharing

Research in kort:

De regering en gemeenten doet wel hun best om mensen in te lichten en overal zijn er brochures te vinden over duurzaamheid en energietransitie. De koning heeft er zelf een woordje over gegeven tijdens de Troonrede van 2018, maar wat ik wel zie is dat info heel verstopt zit voor de mens; er is geen centrale punt van informatie en niet veel mensen kijken de troonrede.

Ik ben in contact gekomen met PowerQ en via een uitwisseling van e-mails hebben wij besloten om telefonisch contact te hebben met PowerQ ( wat opgenomen zou zijn ) Hierin willen wij vragen over wat zij doen met energietransitie, hoe zij nieuwe klanten krijgen en hoe zij hun best doen om mensen te informeren.

Er is een missing link in heel het geval, dat is namelijk onze volgende aanname. Wij weten niet hoezo informatie niet bij mensen terecht komen terwijl het er wel is.

Wij waren ook van plan om hier aan door te werken en hebben een planning opgezet:

Hier gaan wij de aankomende weken mee bezig zijn.

 

–Brainilio

 

TLE1 – Bijeenkomst 18 september 2018 (week 3)

Tijdens het bijeenkomst van 18 september 2018 hebben wij met ons groepje een kort gesprek gehad over de gang van zaken.

Omdat ik ( Brainilio ) helaas niet aanwezig was, met geldige reden, hebben de teamgenoten mij ingelicht over wat er gedaan moest worden en wat er al gedaan was.

In week 2 hebben wij een samenwerkingscontract, een planning en een oriëntatie vragenlijst opgesteld van wat er gedaan moest worden, dit wordt netjes in Dropbox bijgehouden.

Na het bespreken van wat wij wilden doen zijn wij op het volgende uitgekomen:

Wij wilden een paar interview vragen stellen aan mensen omtrent energietransitie; na het verzamelen van vragen ( iedereen deed dit individueel ), vroegen wij een docent om feedback.

Ons feedback was het volgende:

  • Onze vragen moeten validiteit hebben en wij hebben informatie nodig om een
  • Verzin een aanname waar wij naar toe willen streven om zo een oplossing te bedenken.
  • Hoeveel mensen willen wij bereiken?

Na de feedback begonnen wij weer te brainstormen over vragen en wat wij wilden doen. Wij kwamen op het volgende idee:

Een enquete opstellen en dit te verspreiden over het internet ( 80 mensen bereiken )

Een interview houden om te kijken wat mensen wisten ( 20 mensen ).

Na dit idee opgesteld te hebben, hebben wij een andere docent er weer bij geroepen voor nog een feedback momentje.

Onze aanname was het volgende:

“Mensen weten over het algemeen niks over energietransitie.”

Dit wilden wij confirmen en de docent vond dat een goed idee. Met een antwoord als “nee” heb je op zich al genoeg informatie over wat mensen er van weten en wat zij er niet van weten. Verder werd er ook aangeraden om in te zoomen op een doelgroep/demographic zodat wij beter een oplossing kunnen bedenken voor deze doelgroep.

Wij hebben dus op zich een enquete niet nodig als wij al genoeg hebben aan 1 simpele vraag ( het liefst filmen ).

Jari & Dion gaan over het persoonlijk interviewen

Brainilio & Roel gaan over desk research zodat wij extra informatie kunnen vinden over energietransitie. Wij willen zo bijvoorbeeld water wat de gemeente Rotterdam er nu aan doet om het begrip energietransitie over te brengen aan de inwoners.

Research van Roel: (Huidige ideeën in de energietransitie)

Research – Energietransitie