Changing direction

Afbeeldingsresultaat voor changing direction

Zoals eerder besproken in de blogpost ‘Kill your darlings‘ zijn we een andere richting op gegaan in de e-health categorie. We wilden graag een controversieel concept bedenken die die mensen aan het denken zetten en/of laten discussiëren. Op een kunstzinnige manier is dit erg lastig, gezien je met een kunstobject (in het algemeen) weinig interactie aanbied. Tevens is het verplicht om een app te koppelen aan je concept, wat al helemaal lastig wordt met een kunstobject.

Het gebrek aan interactie was het grootste probleem. Een kunstobject kan je laten nadenken, maar je loopt er net zo makkelijk voorbij als er geen interactie is. Na een mondelinge brainstorm kwamen we op het idee om een e-health game te ontwikkelen met dezelfde insteek als het kunstobject. Iedereen in ons team heeft affiniteit met games en we kwamen dan ook snel op het idee om de game te gebruiken voor onze eis om een app te ontwikkelen.
Met het kunstobject wilden we de e-health obsessie aankaarten door een pop vol te hangen met e-health gadgets. Dit probleem gaan we nu naar voren brengen met een game die je, in eerste instantie, motiveert om meer te bewegen. Elke dag worden de opdrachten moeilijker tot het punt van complete uitputting. Dit hebben we gebaseerd op de ‘health freaks’ die elke dag alleen maar bezig zijn met hun fysieke gezondheid en niet bezig zijn met hun mentale gezondheid. Zij hebben niet door dat een obsessie met gezondheid net zo ongezond kan zijn als een inactieve levensstijl. Di

Naast de game zijn we ook van plan om een film te maken in de stijl van Black Mirror. In Black Mirror worden de (eventuele) negatieve gevolgen van technologie in beeld gebracht. In ons geval gaan we er vanuit dat iedereen in Nederland onze game verplicht moet gebruiken. Ben je in staat om de opdrachten te voltooien, dan ga je een level omhoog. Lukt het je niet, dan ga je een level omlaag. Er zal een level grens worden opgezet door de overheid die bepaald of je gezond genoeg leeft of niet. Ben je bijvoorbeeld level 20 of hoger, dan zijn er geen consequenties. Zit je onder deze grens, dan betaal je meer voor je zorgverzekering en is de kans dat je überhaupt een vergoeding krijgt een stuk kleiner. Ook je sociale rangorde kan hier door worden bepaald. Het is tenslotte je eigen keuze om gezond of ongezond te leven, toch?

Ons concept wordt door de combinatie van een game en film een stuk duidelijker en meer confronterend uitgedrukt. De game zorgt voor interactie en de film voor een beginpunt om te discussiëren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *