EINDBEOORDELING | BLOGPOST: TLE

Concept

Ons eindconcept kan hier worden teruggelezen:

Concept FINAL

Beoordelingspunten

Betrokken

In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

Actuele technologische en maatschappelijke ontwikkeling

Doordat er jaarlijks bijna tien keer meer telefoons verkocht worden dan dat er terug komen voor recycling, is het een steeds groter wordend probleem dat er teveel ongebruikte toestellen ‘onbereikbaar’ zijn, en daarmee dus ook de grondstoffen die voor deze toestellen gebruikt zijn. 

Greenpeace en kleine initiatieven zoals WeCycle, maar bedrijven als T-Mobile erkennen dat dit probleem steeds groter wordt, en er drastische maatregelen genomen moeten worden. In de toekomst zal het voorkomen van dit probleem niet alleen bij het inleveren van gebruikte toestellen liggen, maar ook aan de manier waarop toestellen worden gefabriceerd. Op dit moment is het bijna niet rendabel telefoons te recyclen, omdat het eigenlijk geen geld oplevert, al is de waarde die het creëert wel groot, aangezien de grondstoffen worden gewonnen door kinderarbeid en het milieu erg aantasten, zoals ontbossing. Hierdoor willen winkels zoals Media Markt en Cool Blue ook liever niet aangeven dat zij in hun winkels, naast de batterij- en gloeilampbakken, ook telefoons inzamelen, al zijn zij wel wettelijk verplicht het inleveren van oude toestellen te bevorderen.

Media Markt heeft een tijd lang probeert toch iets te verdienen aan het inzamelen van mobiele telefoons. Dit werd gedaan door nog werkende telefoons op te kopen, te repareren, en door te verkopen. Dit leek een tijd lang te werken, totdat werd ondervonden dat een enorm aantal telefoons dat bij hen terecht kwam, gestolen toestellen waren, die mensen gemakkelijk voor een mooi bedrag konden achterlaten.

Uit alle onderzoeken blijkt dat de telefoons die in de lade belanden het meest kostbaar zijn voor recycling, doordat het hergebruik van een toestel altijd duurzamer is dan het recyclen hiervan. Recycling is de laatste maatregel die genomen wordt aan het einde van de levensduur van een toestel.

Bewustwording

Burgers

Er zijn door een hoop dingen ondernomen, om te proberen te achterhalen wat de drijfveer kan zijn, voor mensen om hun ‘waardeloze’ toestel te doen afstaan. Zo hebben we een aantal burgers in Rotterdam gevraagd, en de antwoorden die we kregen waren eerder de redenen dat ze het juist níét doen. De grootste reden voor de Rotterdamse burger, om zijn telefoon te behouden, is dat ze een beetje lui zijn; de telefoon in de prullenbak gooien gebeurd veel, en de genen die zich bewust zijn dat dit milieuonvriendelijk is stoppen hem liever in een lade, mits het ooit nog van pas kan komen, aangezien het inleveren in een recyclebak, eigenlijk precies het zelfde voelt als het weggooien in een prullenbak. Een ander punt was privacy – angst dat data op de telefoon, die eigenlijk niet volledig te wissen is, lekt wanneer het toestel in verkeerde handen terecht komt. Al om al weten mensen gewoon niet wat de impact is van het bewaren van hun telefoon.

In een heel recent onderzoek van T-Mobile, geven ze precies aan wat wij ook ondervonden hebben. Teveel telefoon belanden in lades, telefoons bevatten schaarse metalen die heel erg goed hergebruikt kunnen worden. Maar een heel bijzonder item dat zij benoemen is dat zij zeggen dat twee-derde van de Nederlanders gewoon niet weet wat hun niet ingeleverde toestel voor schade aanricht, wat precies is waar ons project op aansluit.

Wij kunnen de mensen niet overhalen met geld, maar wat wij wel kunnen is overhalen door in te spelen op emoties. Onze animatie is een prototype, maar de boodschap is duidelijk. Wij zullen er niet voor kunnen zorgen de back-up telefoon ingeleverd wordt, of mensen die bijvoorbeeld een verzameling hebben. Maar de telefoon, die gewetenloos in de lade is belandt, en ligt te verstoffen, dat zijn de grondstoffen die terug te winnen zijn.

Al deze ondervindingen hebben we ook onderzocht aan de andere kant, de bedrijven, die zich bezighouden met het overhalen van mensen. WeCycle was de gene die ons het meeste wilde helpen. Waar zij zich momenteel op focusten was privacy. Maar aan het eind van het gesprek bleek toch meer dat dit niet perse van belang is voor ons, en hierdoor zijn we ook niet geslaagd een stakeholder te vinden.

Het onderzoek dat zeer recentelijk is uitgegeven:

Hier wordt erkent dat alles wat wij ondervonden hebben klopt, en dat het bewust maken van drie-kwart van de Nederlanders over het belang van het inleveren van mobiele telefoons de oplossing zal worden van het mobieltjes-in-lades-probleem

Ondernemen

In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

Feedback

Tijdens de eerste periode bleek dat we niet goed samenwerkten als team, om dit recht te zetten, hebben we elkaar tijdens de tweede periode regelmatig van feedback voorzien. Deze feedbackmomenten zijn hier terug te zien:

Blogpost 5: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT VIJF)

Blogpost 4: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT VIER)

Blogpost 3: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT DRIE)

Blogpost 2: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT TWEE)

Blogpost 1: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT EEN)

Er heeft bij ons alle 4 persoonlijke ontwikkeling plaatsgevonden. Zo hebben Kaspar en Dominique geleerd om een animatie te maken. Koen heeft meer leren omgaan met teamgenoten en voornamelijk het samen werken en overleggen met elkaar om zo samen tot een resultaat te komen. Berend heeft vooral geleerd om te presenteren hij had er aan het begin veel moeite mee maar door te oefenen ging het steeds beter. We hebben elkaar tussen door vaak feedback gegeven zo heeft er persoonlijke ontwikkeling plaatsgevonden.

Stakeholders

Wij zijn langs WeCycle geweest wij hebben daar gesproken met Jacqueline Reinders. Dit was een heel interessant gesprek. Wij hebben aan Jacqueline Reinders ons onderzoek uitgelegd en de conclusie die wij daaruit hadden getrokken. Dat het inleveren en recyclen van smartphones erg belangrijk is. Uit ons onderzoek bleek dat het informeren van mensen helpt omdat mensen vaak niet weten wat ze met hun oude telefoon moeten doen.

WeCycle dacht hier anders over, volgens hun heeft het informeren van mensen weinig tot geen zin. Zei wilde ons uitdagen om iets met privacy te gaan doen. Maar omdat dat dat iets te ingewikkeld voor ons bleek, zijn we ons daar niet meer op gaan focussen.

Omdat wij mensen willen overtuigen om oude telefoons te recyclen zijn zei een belangrijke stakeholder. Met onze video willen wij mensen informeren en overhalen om hun oude telefoon  in te leveren. Uit de feedback die we tot nu toe hebben gehad blijkt dit te werken. Mensen vinden het een mooie video en zeggen dat ze het motiveert om hun oude ongebruikte telefoons in te leveren.

Ontwerpen

In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

Het afgelopen half jaar zijn er vele situaties geweest waarin ontwerpen van pas is gekomen. We zijn begonnen met een concept en dit is doorontwikkeld tot een tastbaar product in het einde.
We hadden een concept wat eigenlijk bedoeld was om te laten zien in winkels waar onze doelgroep kwam. In het eindproduct is dit niet meer het geval, dit komt omdat we geen samenwerking konden
bereiken met een ander bedrijf. Dit was niet een groot probleem behalve dat het concept omgezet moest worden naar een website waarop onze video te zien is en de rest van de functionaliteiten.

Dit zorgde ervoor dat er meerdere keren weer opnieuw nagedacht moest worden aan bepaalde aspecten van de webapplicatie, het was ook voorheen de bedoeling dat gebruikers begonnen aan de applicatie
en eindigden op een andere plek maar omdat het nu een website is moest er nagedacht worden over het feit dat als iemand midden in de website erin stapt. Ook moet de hiërarchie van de website
duidelijk zijn voor bezoekers.

De ontwerpen zijn langs meerdere bedrijven geweest waar we graag mee wilden samenwerken denk hierbij aan WeCycle. Zij hebben deelgenomen aan het ontwerpproces en hebben feedback hiervoor geleverd.
Helaas wilden WeCycle niet samenwerken met ons omdat zij liever hadden dat wij een van hun problemen gingen oplossen. Toch is het fijn dat een bedrijf zoals WeCycle zijn mening doet over ontwerpen
en het proces waar je als team doorheen loopt.

Onderzoeken

In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Wij hebben onderzocht wat de beste manier is om mensen te informeren. Uit interviews die wij gehouden hebben is gebleken dat mensen het beste geïnformeerd worden door korte animatie video’s, dit soort video’s zijn vaak te vinden op YouTube en zijn kort en krachtig. Pitches werken vaak ook zo. Lekker kort en krachtig. 

Hierop hebben wij een beslissing genomen. Wij vonden dat het eerste wat je tegenkomt op onze website is een animatie video die jou kort vertelt wat het probleem is en wat de oplossing is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *