Leeswijzer sprint review 3

Na de 2e sprint review zijn we echt gaan nadenken hoe we beter kunnen werken. Een van de belangrijkste feedback is dat we ons proces niet documenteren en dat er niet kan worden gezien dat we ons kennis van jaar 1 toepassen. We zijn daarom terug gaan kijken naar de buildingblocks. Op basis van de buildingblocks hebben we dan nu een planning en taakverdeling gemaakt. Op de cle website is te zien welke buildingblocks bij welke onderdeel hoort dus zo proberen we ook de taken te verdelen. Daarnaast hebben we de blog ook wat overzichtelijker gemaakt door categorieën toe te voegen.

Ondernemen ~ Adriaan

In deze sprint hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.
Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

We zijn bezig geweest met de business model canvas en de waardepropositie canvas. De business model canvas is bijna klaar maar om de waardes verder bij te vullen willen we nog een keer de waarde propositie gaan invullen. Donderdag moeten we de eind pitch geven, hierbij gaan we gebruikmaken van alle pitch workshops die we hebben gehad. De specialize me les en
de workshop van Josee. We zijn nu ook aan het focussen op de verdienmodel. Willen we wel geld verdienen of willen we alles gratis vrijgeven. Om de kosten van de servers te dekken willen we de bedrijven die op de portaal komen te staan, vragen om een klein bijdrage.

1e versie pitch – link

Bron business model canvas

Bron waarde propositie canvas

Nieuwe planning 

Trello taakverdeling

Ontwerpen ~ Amy

In deze sprint heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken

In deze sprint hebben we terug gekeken naar een aantal ideeën die we eerder afgewezen hadden na onderzoek gedaan te hebben,Regenpijp idee, De Zonmolen en het Zelf voorzienend huis zo hebben we gekeken of we nog iets dieper onderzoek konden doen, en of we de ideeën met aanpassingen wel konden gebruiken. Ook zijn we verder gegaan met verdere onderzoek naar nieuwe ideeën, zo kwamen we door middel van onderzoek uit dat er heel veel projecten zijn die allemaal kleine dingen doen. Zoals een app waar je overgebleven voedsel bij restaurants en dergelijke kan kopen wat er die dag over is als het restaurant gaat sluiten wat anders weg gegooit wordt TooGoodToGo na verder hierop door te zoeken kwamen we er achter dat er heel veel van deze projecten zijn in Rotterdam alleen al hierdoor kwamen we op het idee van Cheap Life Community voor dit idee zijn we verder onderzoek gaan doen naar stakeholders door middel van Value Sensitive Design en Doelgroep Onderzoek

Betrokken ~ Joey & Marleen

In deze sprint heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele
technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

We hebben geprobeerd rekening te houden met onze doelgroep door onderzoek te doen. We hebben interviews gedaan en enquêtes afgenomen, waaruit we conclusies meerdere conclusies konden trekken. Hierdoor zijn we op de hoogte van de eigenschappen van onze doelgroep. Met die informatie kunnen we ons product aanpassen aan onze doelgroep, zodat ons product echt nuttig kan zijn.

Conclusies die wij hebben getrokken zijn bijvoorbeeld: studenten hebben vaak niet veel geld, vaak alleen een fiets en het openbaar vervoer tot hun beschikking als vervoer, en een deel woont op zichzelf in de stad, maar een deel woont ook wat verder weg nog bij hun ouders.  Dit zijn dingen waar je aan moet denken bij het realiseren van je product. Of waarmee je je doelgroep juist kan versmallen, willen we studerenden in Rotterdam bereiken of studenten die echt wonen in Rotterdam. Ook zijn er niet veel mensen die al van deze initiatieven afweten dus we denken dat we zeker iets kunnen toevoegen als we mensen kunnen bewust maken van deze initiatieven.

Interview portaal -> Interview met iemand voordat we de doelgroep studenten hadden. Was wel een positieve mening over ons portaal.

Doelgroep onderzoek Portaal -> Enquêtes en interviews met onze studenten doelgroep waar we de conclusies uitgetrokken hebben die ik hierboven vertelde.

Doelgroep onderbouwing Portaal in het concept -> Uitleg van wie precies in onze doelgroep zit en wat het inhoud.

Interview Selfsustainable house -> interviews over ons vorige concept. Ook een andere doelgroep, dus niet echt relevant meer voor dit project.

Specialize Me Betrokken Sensitive Value Design -> De les over stakeholders en je verantwoordelijkheid tegenover deze mensen.

Onderzoeken

In deze sprint heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

We hebben veel interviews en observaties gedaan en dat doe je niet alleen als betrokken technoloog, maar ook als onderzoekend technoloog.

Deskresearch Portaal -> We hebben onderzocht wat voor websites we kunnen gebruiken om in ons portaal te stoppen. We hebben een aantal goede bedrijven gevonden die we wel zouden kunnen gebruiken.

To good to go Review -> Hier hebben we gekeken wat “too good to go” (een van de bedrijven die we in ons portaal zouden willen gebruiken) precies inhoud, hoe het werkt en wat je precies krijgt als je besteld. We waren bij de ene best tevreden over de hoeveelheid voor die prijs, maar bij de andere viel het tegen, ook omdat we die niet zo lekker vonden en we de prijs voor de hoeveelheid niet echt goed vonden.

Notulen Discussie over Onderzoeken -> Ook zijn we van plan om 2 prototypes te maken en dan die te testen en kijken welke beter werkt of meer aanslaat. We gaan vragen wat mensen er van vonden en welke ze beter vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *