Leeswijzer Eindconcept

Concept

Ons eind concept kan hier worden teruggelezen:

Concept FINAL

 

Beoordelingspunten

 

Betrokken
In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

Actuele technologische en maatschappelijke ontwikkeling

Door de enorme vooruitgang in de smartphone technologie en de enorme vraag van de gehele wereldbevolking naar smartphones worden er enorm veel toestellen gefabriceerd. Deze vooruitgang in steeds snellere, duurzamere en kleinere onderdelen is goed, maar waar minder aandacht aan besteed wordt is het verwerken van een bestaand exemplaar. Om een gezonde levensloop te creëren moeten de afgedankte producten teruggaan naar de grondstoffen waar deze uit bestaan. Bij telefoons gebeurt dit wel, met initiatieven als WeCycle, maar zolang er zoveel smartphones bij mensen in huis blijven rond slingeren zelfs wanneer ze deze niet meer gebruiken, wordt deze cyclus zwaar belemmerd.

Er zijn miljoenen huishoudens met tientallen miljoenen mobiele telefoons,  de grondstoffen van deze mobiele telefoons is per exemplaar niet zo veel. Als je kijkt de totale hoeveelheid koper, aluminium, goud, zilver en kobalt in smartphones wereldwijd is dit enorm veel. Al deze grondstoffen worden momenteel op andere manieren teruggewonnen. Dit gebeurd in mijnen in derdewereldlanden waar arbeiders onder barre omstandigheden grondstoffen uit de grond halen. Hierbij zijn geen veiligheidsmaatregelen en er is een grote kans op blootstelling aan giftige stoffen of opsluiting door instorting van delen van de mijn.

Maar het grootste probleem dat nu steeds groter word is hert enorme aantal smartphones dat word geproduceerd. Van deze enorme aantallen word maar een klein deel na gebruikt gerecycled.

Bewustwording

Er zijn een aantal redenen dat mensen hun telefoon liever bij zich houden dan dat ze deze afstaan:

  • hechten van waarde aan hun oude telefoons
  • privacy-schending
  • doorverkopen
  • reserve telefoon
  • onwetendheid

Al deze motivaties zijn onderzocht:

Privacy-schending: Deze mensen bleken erg lastig over te halen. Het bedrijf IT-recycling haalt tegen betaling telefoons en harde schijven leeg, maar dit alleen voor bedrijven. En dit is niet zomaar: de meeste particulieren willen niet betalen voor privacy, hierdoor viel deze groep meteen af voor onze doelgroep.

Reserve telefoon: Mensen met een reserve telefoon zullen deze niet afstaan zolang deze als reserve telefoon word gebruikt. Als de huidige telefoon een reserve wordt, dan pas wordt de reserve een ongebruikte. Hierdoor zijn mensen met reserve telefoon niet te motiveren, maar wanneer deze veranderd naar één van de volgende: hecht waarde aan en onwetendheid, dan veranderd de zaak.

Hecht waarde aan en onwetendheid: Een enorme hoeveelheid mensen stopt hem in een lade, lekker makkelijk, maar een kleine motivatie kan bij deze personen een grote impact hebben. Motivaties als emotie of geld spelen al snel een grote rol. Wat geld betreft zijn we bij de Mediamarkt en Coolblue te weten gekomen dat geld geven voor oude toestellen gewoonweg niet werkt. Zij vertelden ons dat er veel fraude gepleegd werd; mensen leverden gestolen toestellen in. Ook kwamen er vaak mensen terug met de vraag: “Ik heb spijt, mag ik mijn mobieltje terug?”. Wat vaak leidde tot een verontwaardigde klant die te horen kreeg dat dit toestel allang verscheept is naar Afrika of vernietigd is in een shredder.

De factor onwetendheid zal onze voornaamste doelgroep worden, niet alleen omdat deze groep uit een groot gedeelte van alle ongebruikte-telefoon-bezitters bestaat, maar ook omdat deze mensen goed over te halen zijn. Ons concept zal gebruikmaken van emotie, bewustwording: het tonen van informatie en beelden wat hun telefoon kan betekenen voor het milieu en wat de impact is van het verstoppen van je toestel in je huis.

 

Ondernemen
In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

Feedback
Tijdens het proces hebben we elkaar op verschillende momenten van feedback voorzien. De afgelopen weken hebben wij alle vier veel ideeën en concepten bedacht, deze hebben we uiteraard aan elkaar voorgelegd. Hierbij hebben we elkaar elke keer van kritische en onderbouwende feedback voorzien. Hierdoor waren wij niet snel tevreden met een concept, wat op zich een goed punt is. Want hierdoor zijn we door gegaan tot dat we een concept hadden waar we alle vier 100% achter stonden.

Bij de eindmarkt hebben we andere teams om feedback gevraagd. Deze feedback is hier terug te lezen

Feedback eindmarkt

We hebben elkaar ook feedback gegeven over afgelopen week. Aangezien we bijna alles in de laatste week hebben gedaan is het goed om een moment van reflectie te hebben. De feedback die we aan elkaar hebben gegeven hebben we via Google forms gedaan. Nadat iedereen de formulieren had ingevuld hebben we het ook nog mondeling met elkaar besproken. We hebben ook even terug gekeken op het project wat moeizaam begon maar uiteindelijk naar ons idee goed is afgelopen. We kijken er alle 4 naar uit om er volgende periode mee verder te gaan

Feedback aan elkaar:

Feedback op elkaar gegeven

Stakeholders

Wij zijn langs de Coolblue en de Media Markt geweest om te vragen of ze met ons willen samen werken. Wij hebben eerst het probleem uitgelegd dat mensen veel oude ongebruikte telefoons in een lade hebben liggen. En dat het belangrijk is dat deze worden herbruikt of worden gerecycled. Aangezien het mijnen van nieuwe grondstoffen steeds duurder wordt en slecht voor het milieu is.

Wij vroegen wat zij doen in verband met het opkopen van/recyclen van oude mobiele telefoons. Coolblue heeft een tijdje oude smartphones opgekocht maar is hier mee gestopt omdat zei veel problemen ondervonden. Bijvoorbeeld mensen die spijt kregen dat ze hun telefoon hadden doorverkocht aan Coolblue. En met de pas ingevoerde privacy wet is het lastig om oude telefoons door te verkopen, claims van privacy schending kunnen oplopen tot vele miljoenen.

Wel nemen ze nog mobiele telefoons in voor recycling aangezien deze worden vernietigd. Maar het team wat hierachter zit is er niet meer heel druk mee bezig. De manager die wij spraken vond het wel heel leuk dat wij hier mee bezig zijn. Hij heeft ons email adres doorgegeven aan het team wat hier mee bezig is.

Bij de Mediamarkt kochten ze eerst ook telefoons op maar hier zijn ze ook mee gestopt, vanwege fraude van gestolen telefoons. Ze hebben een bak staan van WeCycle, maar niet voor telefoons deze moet je bij de info balie inleveren. Wij hebben het emailadres van de manager gekregen zodat wij met hem contact kunnen opnemen

Coolblue en Mediamarkt zijn zelf niet heel actief bezig met het innemen van oude telefoons. Wel zien ze er het belang van in en willen ze mogelijk met ons gaan samen werken.

Bij Specialize Me hebben Berend en Kaspar ook een kleine opdracht gemaakt met betrekking tot de stakeholders:

 

Stakeholders benaderd voor samenwerking

Business Model Canvas

 

Ontwerpen
In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

 

Kill your darlings

 

Onderzoeken
In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Maandag 5 november hebben wij voor ons zelf een aantal hoofdvragen opgesteld waar wij antwoord op wilden hebben:

  • Hebben de mensen van de Provernierswijk oude ongebruikte apparaten thuis liggen?
  • Leveren zij deze wel apparaten in?
  • Wat zijn redenen voor mensen om oude apparaten niet in te leveren?

Met deze vragen hebben wij een aantal mensen in de stad geïnterviewd. de uitwerking hiervan  kan je hier terug lezen:

Interview Provenierswijk

Op dinsdag 6 november hebben wij opnieuw mensen geïnterviewd en onderzoek gedaan. Zodat wij een concreter concept kregen.

Het onderzoek van 6 november is hier terug te lezen:

Verder onderzoek naar ongebruikte mobiele telefoons

Woensdag 7 november hebben we een aantal bedrijven gemaild met een uitleg over onze opdracht en ons idee voor een oplossing. Hierbij hebben we bedrijven gevraagd om er over na te denken en of zij eventueel mee willen werken of een bijdrage willen leveren. De bedrijven die gecontacteerd zijn, zijn onder andere:

  • Albert Heijn – veel van hun winkels hebben een WeCycle bak in hun supermarkt staan.
  • Coolblue en Media Markt – zij zamelen smartphones in.
  • T-Mobile – zij nemen vaak telefoons mee wanneer een nieuwe wordt gekocht.

Uit al deze e-mails zijn een aantal dingen duidelijk geworden en zijn in deze blogpost beschreven:

Stakeholders benaderd voor samenwerking

Velen moedigen onze inspanning aan maar leveren niet per se een bijdrage. Er waren toch een aantal interessante conclusies te trekken uit het contact met de stakeholders:

IT-Recycling: We wilden onderzoeken of we iets konden doen om de groep mensen over te halen die waarde hechten aan hun privacy en bang zijn dat hun data wordt misbruikt wanneer ze hun persoonlijke telefoon afstaan voor recycling. Dit is natuurlijk een waardevol punt, er blijkt een bedrijf dat de mogelijkheid biedt écht alles van je telefoon te kunnen verwijderen. Helaas is het alleen voor bedrijven die er flink voor moeten betalen. Daarom is het te duur voor particulieren. Misschien kunnen wij iets betekenen voor die doelgroep die graag zijn info wist voordat hij zijn telefoon afstaat. De reactie van IT-recycling was dat particulieren niet willen betalen voor privacy: “Ze lopen ervan te zeiken maar willen absoluut niet betalen” zei hij. Hierdoor was het voor ons duidelijk: mensen die hun telefoon niet afstaan om privacy redenen vallen niet binnen onze doelgroep.

Coolblue: We wilden graag weten hoe Coolblue tegenover het inleveren van telefoons staat, en wat hun initiatieven zijn en waar zij tegen aan lopen. We spraken met de filiaalmanager van Coolblue Rotterdam en stelden hem een aantal vragen. Een van de dingen die erg belangrijk was is dat ze vroeger telefoons innamen en een vergoeding gaven. Deze telefoons werden refurbished of gerecycled, maar na een tijd bleek dit niet de juiste manier: “Er ontstonden meer problemen dan dat het goed deed.” Wel zei hij dat hij geïnteresseerd was in wat we te bieden hadden, en hij vroeg ons een mail achter te laten zodat hij misschien nog iets voor ons kon betekenen. Dit was ook erg cruciaal, al hebben we nog geen reactie, weten we wel dat Coolblue telefoons inzamelt, maar dit eigenlijk niet promoot, en dat het geld geven voor oude telefoons niet lucratief is.

Media Markt: Ook bij de Media Markt kun je oude telefoons inleveren, en ook zij gaven vroeger een vergoeding, maar dit werd stopgezet net als bij Coolblue: “Er werd te veel fraude gepleegd, mensen leverden gestolen toestellen in, het veranderde snel in een makkelijke manier om van je gestolen smartphones af te komen tegen een redelijke prijs.” We vroegen ook of er veel telefoons worden ingeleverd, en het antwoord was: nee, bijna niet. Ook hebben we een email gekregen van een van de medewerkers van de manager, die op dat moment niet aanwezig was. Ook hier hebben we nog geen reactie, maar door de informatie die we gekregen hebben konden we met zekerheid een streep zetten door het inzamelen van werkende telefoons, die mensen vaak liever verkopen of geld voor willen dan die gratis af te staan.

Door het praten met stakeholders konden we ons concept afbakenen: Het initiatief nemen, en proberen een bewustwording tot stand te brengen bij mensen vinden ze allen een pracht idee, en doordat er al veel gedaan wordt met het inzamelen van telefoons voor recycling, betekend dat deze initiatieven toch iets opleveren. De inzamelpunten bestaan, ze zijn overal, maar één ding dat ons écht opviel, was dat ze allemaal redelijk verstopt zitten.

Dit zijn allen cruciale ondervindingen geweest voor ons concept: richt je op volledig onbruikbare telefoons met als doel grondstoffen terug te winnen via recycling. Richt je op mensen die een duw in de juiste richting nodig hebben, geef ze een reden de telefoon af te staan, laat ze weten waarom het belangrijk is, en wat er hun bijdrage dan precies inhoudt, maar laat ze ook weten dat als hun telefoon niet volledig stuk is, dat het hergebruiken van een toestel altijd beter is dan recyclen. Laat het kleine deel dat zich druk maakt om privacy met rust, die zijn het waarschijnlijk niet waard. Zorg ervoor dat de inleverpunten opvallender worden en telefoons meer worden ingeleverd.

Deskresearch

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *