Les onderzoekend: kwalitatief onderzoek

Vandaag hebben Jordy en ik(Lotte) een les gevolgd van de Specialize Me richting: de onderzoekende technoloog. Tijdens deze les hebben we een bezoekje gebracht aan het bedrijf CapGemini in Utrecht.

Eenmaal bij CapGemini aangekomen, werden we vriendelijk verwelkomt met een heerlijk warm drankje.

Vervolgens werden we naar een ruimte gebracht waar de presentatie plaats vond.

Robot Pepper
De robot Pepper, die in het midden van de ruimte stond, viel ons meteen op. De presentator gaf aan dat Pepper er misschien indrukwekkend uitziet van de buitenkant, maar dat de robot eigenlijk maar heel weinig kan. In de video’s die je wel is voorbij ziet komen op tv, wordt het soms zo neergezet dat het lijkt alsof één of meerdere personen een normaal en soepel gesprek met Pepper kunnen voeren.

Dit blijkt echter totaal niet het geval te zijn. We mochten dit testen door zelf een conversatie te houden met de robot. Soms moest een persoon wel 5x iets vragen, voordat de robot hier antwoord op kon geven. Daarnaast had Pepper moeite met focussen, omdat er te veel mensen in de ruimte aanwezig waren.

In Japan is de robot Pepper al wel een succes. Dit heeft te maken met de cultuur. In Japan hebben alle Japanners verschillende rangen. Hiervoor moet de Japanner elke andere Japanner heel goed “screenen”. Daarom vinden de meeste Japanners het fijner om gewoon tegen een simpele robot als Pepper te praten. Ze vinden het dan minder erg als ze 5x iets moeten vragen, voordat de robot pas antwoord geeft.

CapGemini
Vervolgens kregen we een korte uitleg over het bedrijf.

Het kwam er eigenlijk op neer dat CapGemini haar klanten laat profiteren van alle kansen die zich voordoen in de voortdurende veranderede wereld van de cloud, digitale services en platforms.

De diensten waarmee ze dit verrichten zijn hier te vinden:
https://www.capgemini.com/nl-nl/diensten/

Wat ik(Lotte) erg interessant vond om te horen, was dat de mensen in (Azië) niet begrijpen dat er voor een Aldi een andere website moet worden gemaakt dan voor een Albert Heijn. In Azië zouden de mensen over het algemeen gewoon dezelfde type websites maken.

Applied Innovation Exchange (AIE)
Bij de presentatie over Applied Innovation Exchange werden we uitgenodigd om mijn zijn allen rondom de tafel te komen staan. Dit was niet zomaar een tafel. Op de tafel werd met behulp van een projector een dynamische presentatie gepresenteerd. Op de tafel stonden twee beeldjes. Een slot en een wereldbol. De onderkant van de beeldjes bevatten sensoren. Als deze beeldjes op bepaalde plekken op de tafel werden gezet, dan veranderde het beeld van de presentatie op een dynamische manier. Dit vond ik(Lotte) een erg gaaf gezicht.

Rondleiding CoZone
Op het laatst kregen we een rondleiding door de CoZone, de werkruimte van AIE. Hier hebben we kunnen zien met welke technologie CapGemini werkt.

Ik(Lotte) vond het leuk dat ik bepaalde dingen, die wij ook op school hebben geleerd, terug zag in het bedrijf. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de daily stand-up en business model canvas.

Het enige verschil met de daily stand-up is dat het bedrijf hierbij relatief korte sprints aanhoudt. Dit doen ze aangezien de technologie tegenwoordig zo snel veranderd.

Aantekeningen CapGemini

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *